Time Goes By

A bűnbanda (The Big Combo) 1955

2018. május 18. 10:44 - Time Goes By

Ez a noir krimi egyike a klasszikus noir műfajának utolsó jelentősebb filmjeinek, ami a többi hasonló kaliberű korabeli társával együtt a falig nyomta a műfaj egyes elemeit, ami után már nem igazán lehetett túl sok újjal előállni a cenzúra sújtotta Hollywoodban. Ilyen volt még a szintén 1955 Kiss Me Deadly Robert Aldrichtól vagy a korszakot lezáró Touch of Evil Orson Wellestől 1958-ban. A filmnek több olyan része is van, ami miatt a készítőinek komoly nehézségei támadtak az ekkor még javában érvényben lévő  cenzúrával, többek között egy orális szexet sejtető jelenet miatt - amit ráadásul egy nő kap a filmben - valamint egy olyan, (korabeli viszonyok között értve) meglehetősen grafikusan ábrázolt kínzás jelenet miatt is, ami a későbbiekben Quentin Tarantinot is megihlette a Kutyaszorítóban c. filmje készítésekor. A bűnbandában egy elszánt rendőr munkáját követjük nyomon, aki eltökélten a rácsok mögé akar juttatni egy alvilági szervezet főnőkét. Az ügyet bonyolítja, hogy a rendőr és a maffiavezér is ugyanabba a nőbe szerelmesek.

Tovább
2 komment

A bárányok hallgatnak (The Silence of the Lambs) 1991

2018. május 15. 10:56 - Time Goes By

A bárányok hallgatnak a Psycho után talán a filmtörténelem második legismertebb pszicho thrillere, ami számos elnyert díja és a különböző filmes listákon elfoglalt helyezései is visszatükröznek. Hét Oscar-jelöléséből a legfontosabb ötöt (legjobb film, rendező, férfi, női főszereplő, valamint a forgatókönyv) megnyerte, amivel rajta kívül csak két másik film, az 1934-es Ez történet egy éjszaka és az 1975-ös Száll a kakukk a fészkére dicsekedhet. Az AFI különböző listáin 2007-ben a 74. legjobb amerikai filmként és 5. legjobb thrillerként tartották számon, ami mellett elmondhatja magáról azt is, hogy főszereplőnője, Clarice Sterling a 6. legjobb főhős karakter, Hannibal Lecter pedig minden idők legjobb főgonosza köszönhetően Anthony Hopkins emlékezetes játékának, aki pislogás nélkül bámul mereven a kamerában miközben közli velünk, hogy hogyan is szereti elfogyasztani az emberi májat.

Tovább
4 komment

A férfi, aki túl sokat tudott (The Man Who Knew Too Much) 1934

2018. május 12. 11:02 - Time Goes By

Alfred Hitchcock rendezte ezt a nagy hatású 1934-es brit fekete-fehér akció-kémfilmet, ami akkora kirobbanó siker volt Angliában, hogy már Amerikában is felfigyeltek rá. Nem véletlenül nyilatkozta azt a későbbiekben Hitchcock, hogy ez volt az a film, ami megalapozta későbbi fényes karrierjét és elindította a világhír felé. A történet hozzá is nőtt a szívéhez, még pedig annyira, hogy 1956-ban ugyanezzel a címmel elkészítette modernebb, színes amerikai verzióját is James Stewarttal és Doris Dayjel a főszerepekben. A férfi, aki túl sokat tudott azonban nem csak a modern(ebb) verzió elkészítését ihlette, hanem számos más, ismert, népszerű és modern filmet is, amelyekben szinte visszaköszönnek ennek az 1934-es kémfilm egyes jelenetei.

Tovább
1 komment

Az igazság fogságában (Where the Truth Lies) 2005

2018. május 09. 13:53 - Time Goes By

Az örmény származású, Egyiptomban született kanadai Atom Egoyan rendezte ezt a neo-noir mystery thrillert Kevin Bacon és Colin Firth főszereplésével, amiben mind fizikai, mind pszichológiai értelemben véve meghatározó szerepe van a szexnek és az erotikának.  A történet két idősíkban mozog: egy újságírónő a '70-es években megpróbál könyvet írni egy '50-es években népszerű komikus páros sötét titkáról, akik népszerűségük csúcspontján szakították meg közös munkájukat, miután egy halott lányt találtak a hotelszobájuk fürdőkádjában.

Tovább
Szólj hozzá!

Az aranykezű férfi (The Man with the Golden Arm) 1955

2018. május 07. 10:41 - Time Goes By

Három Oscar-díjra jelölték Otto Preminger tabudöntögető témával rendelkező drámáját, amely a hollywoodi cenzúra idején először mutatta be egy drogos életének egy kritikus szakaszát és küzdelmeit. A korabeli szigorú cenzúra egyik nagyon fontos pontja volt, hogy droghasználatot semmilyen formában nem mutathatnak meg filmekben, ami miatt Preminger drámája csak nagyon hosszú és kimerítő küzdelem után jelenhetett meg 1955-ben Frank Sinatra, Eleanor Parker és Kim Novak főszereplésével.

Tovább
Szólj hozzá!

Nora Prentiss 1947

2018. május 05. 12:36 - Time Goes By

Vincent Sherman rendezte ezt a film noir drámát, ami a címe ellenére nem is annyira a történet femme fatale-járól, mintsem inkább a tragikus sorsú antihős főszereplőjéről szól, aki szó szerint és átvitt értelemben is mindent feláldoz egy nő iránti egyre megszállottabb szerelme miatt. 

Tovább
Szólj hozzá!

Hollywood aranykorának pletykái és botrányai 23. rész

2018. április 30. 13:23 - Time Goes By

Kényszerített abortuszok Hollywood aranykorában

A hollywoodi cenzúra, az ún. Hays-code (1934-1968) miatt a korszak filmjeiben minden és mindenki sokkal ártatlanabbnak tűnik, mint a modern társaikban. Emiatt aztán a mai közönség fejében kialakulhat az a téveszme, hogy régen az emberek és az őket körülvevő társadalom sokkal tisztább, ártatlanabb és erkölcsösebb volt, mint manapság. A cenzúra azonban - ami egy roppant hipokrita társadalmi igényt elégetett ki -, csak az erkölcsösség látszatát teremtette meg a filmekben, ami mellett nem csak Hollywood zárt világának, de az egész társadalom valósága is roppant mód különbözött. 

Tovább
1 komment

Büszkeség és balítélet (Pride and Prejudice) 1995 TV minisorozat

2018. április 27. 17:02 - Time Goes By

Jane Austen számtalanszor feldolgozott, leghíresebb regényén alapul a BBC 1995-ös Büszkeség és balítéletet című 6 részes mini sorozata, ami méltán vált az összes verzió közül a legnépszerűbbé és legnagyobb hatásúvá. A film férfi főszereplőjét, Mr. Darcyt alakító Colin Firth-t egycsapásra sztárrá tette, olyannyira, hogy Helen Fielding írónőt is az ő filmbeli karaktere és játéka inspirálta arra, hogy regényének, a Bridget Jones naplójának főhősét róla mintázza és nevezze el, amit a későbbiekben ki más, mint a múzsa maga, Colin Firth játszott el.  A regény és a film a 19. század eleji Angliába visz minket, ahol a Bennet család legfőbb gondja, hogy jól férjhez adja öt eladósorba jutott lányát.

Tovább
3 komment

Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany's) 1961

2018. április 25. 09:52 - Time Goes By

Ebben az 5 Oscarra jelölt édesbús romantikus komédiában Audrey Hepburn egy szomorú háttérrel rendelkező excentrikus lányt játszik, aki anyagi biztonsága érdekében mindenáron egy gazdag férjet szeretne magának, miközben beleszeret egy szegény íróba. Talán ez az a film és szerep, amivel Hepburnt leginkább azonosítják, ami egy kicsit annak is köszönhető, hogy kicsit szomorkásabb hangulatú, mint a legtöbb romantikus vígjátéka, így valódi személyiségét is meg tudta mutatni benne. Na meg persze az olyan ikonikus jeleneteknek, mint amikor egy péksüteményt majszolva bámulja a reggel még kihalt utcán a Tiffany ékszerbolt egyik kirakatát.

Tovább
Szólj hozzá!

Top 10 epikus film

2018. április 22. 09:05 - Time Goes By

Bár látszólag könnyen körülírható az epikus filmek műfaja, valójában a behatárolása talán még nehezebb, mint neo-noiroké. Klasszikus értelemben epikus filmeknek nevezzük azokat a nagy költségvetésű és nagy léptékű, mindent elsöprő látványosságra építő, hatalmas díszletekkel dolgozó, erőteljes érzelmeket kiváltó, drámai nagyzenekari, sok esetben pátoszos zenét alkalmazó, a megszokottnál hosszabb játékidejű, gyakran híres és válogatott színészcsapattal, stábbal dolgozó történelmi filmeket. Aztán ez a meghatározás tovább specifikálható olyan elemekkel, hogy történetükben gyakran hosszabb időszakot, akár több generáció életét ölelik fel, a régebbi filmek előszeretettel jelenítenek meg vallásos témákat, általában történelmi eseményeket dolgoznak fel, amelyeknek főhősei sokszor heroikus és/vagy történelmi figurák, királyok, hadvezérek, próféták, akik egy-egy korszak meghatározó és befolyásos alakjai voltak. Az epikus filmek további gyakori jellemzője, hogy történetük valamelyik háborúban vagy közvetlenül azelőtt/után játszódnak, de mindenképpen olyan korszakban, ami valamilyen szempontból meghatározta, esetleg megváltoztatta az emberiség vagy egy adott közösség további sorsát. A hollywoodi epikus művek többségére jellemző szentimentalizmus, pátoszosság és grandiózusság szinte kötelezően több-kevesebb giccsességet eredményezett - elsősorban megint csak a régebbi filmek esetében - , azonban ez a közönséget soha nem zavarta, amit mutat ezen filmek órási népszerűsége is, és ami miatt a kritikusok is általában megbocsátóbbak a hibáikkal szemben. 

Tovább
33 komment

A piszkos ügy (Hammett) 1982

2018. április 19. 10:03 - Time Goes By

Francis Ford Coppola producer vette rá a karrierje elején álló Wim Wenders német rendezőt arra, hogy elkészítse ezt a neo-noir mystery filmet, ami lényegében nem más, mint egy stílusos tisztelgés Dashiell Hammett hardboiled krimiíró és a '40-es évekbeli klasszikus hollywoodi noirok előtt. A fikciós történet főszereplője Hammett, aki detektív karrierje után, írói munkássága elején belecsöppen egy olyan rejtélyes bűnügyi történetbe, mint amilyenekről írni szokott. A filmben számos utalás látható régi noirokra, valamint néhány olyan idősebb színész is látható benne, aki még szerepelt ezekben a filmekben, mint Elisha Cook Jr, aki játszott Hammett leghíresebb regényének filmváltozatában, a noir műfaját Hollywoodban elindító, John Huston rendezte és Humphrey Bogart főszereplésével készült 1941-es Máltai sólyomban.

Tovább
1 komment

Örömapa (The Father of the Bride) 1950

2018. április 17. 11:33 - Time Goes By

Három Oscar-díjra jelölték Vincente Minelli komédiáját, aminek középpontjában egy esküvő előkészítése áll, miközben láthatjuk azt, hogy a címszereplő középosztálybeli apa hogyan is küzd meg azzal a tudattal és érzéssel, hogy nem sokkal azelőtt még lófarkas és imádott kislánya immár végleg felnőtt és férjhez megy. A filmben olyan sztárok játszanak, mint Spencer Tracy, Joan Bennett vagy éppen itt még nagyon fiatal Elizabeth Taylor, akik olyan sikeressé tették ezt a vígjátékot, hogy végül az 1950-es egyik legtöbb bevételét termelte. Sőt, nem sokkal később, a '60-as évek elején egy televíziós sorozat is készült belőle, majd 1991-ben megjelent modern remake-je is Steve Martinnal és Diane Keatonnel a főszerepekben. Bár az 1991-es film is egy viszonylag jól sikerült darab lett, mindazonáltal az eredeti minőségét mégsem éri el. A két film között leegyszerűsítve annyi a különbség, mint a két főszereplő, Spencer Tracy és Steve Martin játékának színvonala között látható.

Tovább
Szólj hozzá!

2001: Űrodüsszeia (2001: A Space Odyssey) 1968

2018. április 15. 12:03 - Time Goes By

4 Oscar-díjra jelölték Stanley Kubrick nagy hatású sci-fijét, ami az űrrepülés valósághű ábrázolásáról, megjelenésekor úttörőnek számító speciális effektjeiről, látványos képi világáról és összetett, többféleképpen is értelmezhető filozofikus témáiról vált híressé. A film alapjaiban újította meg a tradicionális mozit a kép, a hang és a zene különleges használatával, valamint minimális mennyiségű szövegével, párbeszédével. A sci-fik ezt megelőzve még alacsony költségvetésű  filmeknek számítottak, az Űrodüsszeia után azonban kitört ebből a kategóriából és vált a legnagyobb költségvetésű, leglátványosabb műfajjá. A történet egy űrutazást követ nyomon a Jupiterre, ahol egy, az embernél minden szempontból fejlettebb idegen faj létezését sejtik, az utazásban pedig egy minden tudó számítógépes mesterséges intelligencia segíti az űrhajósokat, ami egy idő után önállósítja magát.

Tovább
11 komment

A kék dália (The Blue Dahlia) 1946

2018. április 10. 10:54 - Time Goes By

Ez a film noir a főszereplők, Veronica Lake és Alan Ladd népszerű párosa mellett leginkább a forgatókönyvéről nevezetes. A kék dália ugyanis az egyetlen olyan noir, aminek forgatókönyvét Raymond Chandler közvetlenül a film számára írta és az nem valamelyik regényén alapul, és amivel ez a noir egyetlen Oscar jelölését is begyűjtötte. Egy háborúból hazatérő katona gyanúsítottá válik felesége meggyilkolásának ügyében, mivel nem sokkal előtte vitatkozni látták vele.

Tovább
Szólj hozzá!

Doktor Zsivágó (Doctor Zhivago) 1965

2018. április 03. 10:55 - Time Goes By

10 Oscar-jelöléséből ötöt - jellemzően kevésbé fontos kategóriákban - megnyerő brit epikus romantikus és háborús film története Oroszországban, majd később a Szovjetunióban játszódik nagyrészt az I. világháború, a kommunista forradalom és polgárháború időszakában, 1917 és 1922 között. A film alapját Boris Paszternák regénye szolgáltatta, amit az ötvenes években csempésztek ki a Szovjetunióból, és amiért később megkapta az irodalmi Nobel-díjat. A regény rögtön népszerűvé vált Nyugaton, amihez az is hozzájárult, hogy a kommunista országokban betiltották, így nem volt kétséges, hogy a filmes feldolgozása sem várat túl sokáig magára. A Doktor Zsivágó főszereplője egy tanult és művelt orosz orvos és költő, aki a forradalom és a polgárháború, a kommunista hatalomátvétel időszakában mind politikailag, mind magánéletét tekintve két fél között őrlődik.

Tovább
3 komment

Levelek Ivo Dzsimáról (Letters from Iwo Jima) 2006

2018. március 31. 12:52 - Time Goes By

Clint Eastwood 4 Oscar-díjra jelölt háborús filmje a második világháború csendes-óceáni hadszínterének egyik legöldöklőbb csatájáról, egy kis sziget, Iwo Jima birtoklásáért folyó öt hetes küzdelemről szól, amelyet a japánok szemszögéből mutat be. A film ennek megfelelően japán nyelvű és szereplőinek többsége is japán, nem véletlenül lett sokkal sikeresebb Japánban, mint az USÁ-ban. A Letters from Iwo Jima egyébként Clint Eastwood másik filmjének, a Flags of Our Fathers-nek a párja, ami ugyanezt a csatát mutatja be amerikai szempontból.

Tovább
2 komment

Rémület a színpadon (Stage Fright) 1950

2018. március 28. 10:29 - Time Goes By

Alfred Hitchcock 1939-es Hollywoodba költözése után, majd 1972-es Angliába való végleges visszatérése között mindössze két filmet készített hazájában, köztük ezt az 1950-es mystery thrillert Marlene Dietrichhel és Jane Wymannel a főszerepekben. A Rémület a színpadon Hitchcock szelídebb darabjai közé tartozik, ami legfőképpen híres/hírhedt flashbackjéről ismert, és ami nem mellesleg karakterizálását tekintve a legnoirosabb filmje. A Stage Fright férfi főszereplőjét gyilkosság gyanúja miatt keresi a rendőrség, mert azzal vádolják, hogy megölte szeretője férjét.

Tovább
Szólj hozzá!

Zsákutca (Dead End) 1937

2018. március 25. 17:41 - Time Goes By

William Wyler rendezte ezt a 4 Oscar-díjra jelölt (közte a legjobb film kategóriájával), gengszterfilm elemekkel rendelkező szociodrámát Humphrey Bogart, Sylvia Sydney és Joel McCrea főszereplésével. A film arról is híres, hogy ebben szerepeltek először az ún. Dead End Kids kölykök, ami egy csapatnyi tinédzser fiút jelentett, akik aztán több, mint húsz éven keresztül feltűntek különböző filmekben. A Zsákutca egy rakás szegény kölyökről szól, akik életük egyik legmeghatározóbb szakaszában állnak és dönteniük kell, hogy hogyan folytatják tovább életüket, becsületesen, de szegényen, vagy a bűn útjára lépnek. 

Tovább
Szólj hozzá!

Sztálin halála (The Death of Stalin) 2017

2018. március 23. 12:04 - Time Goes By

Armando Iannucci politikai szatírája a kommunizmus egyik legsötétebb fejezetének, a Szovjetunió sztálinista időszakának abszurditását és embertelen jellegét kívánja a sötét, esetenként morbid valamint slapstick komédiákra jellemző bohózatszerű humorral bemutatni. A történet Sztálin halála után több hónapig tartó hatalmi harcok eseményeit mutatja be pár napba sűrítve végtelenül viccesen és történelmileg hűen, ami által a néző megismerheti a kommunizmus minden embertelenségét, józan észt vagy akár az ép elmét nélkülöző abszurd és kegyetlen világát. A filmet bátran nevezhetjük a politikai szatíra műfajának leghíresebb és legjobb darabjának, a Dr. Strangelove méltó utódjának.

Tovább
5 komment

Hollywood aranykorának pletykái és botrányai 22. rész

2018. március 21. 10:02 - Time Goes By

Eddie Mannix, Hollywood "kibaszott gengsztere" és legprofibb "takarítója"

Többször is szó esett már a régi hollywoodi botrányokkal és pletykákkal kapcsolatban arról , hogy hogyan is próbálták mindezeket a maguk idejében rendkívül botrányosnak számító eseteket a különböző filmstúdiók és vezetői eltitkolni annak érdekében, hogy megőrizhessék a sztárjaik – na és persze a stúdió – jó hírét. Hollywood aranykorában nem, hogy egy gyilkosság, vagy halállal végződő baleset, de a homoszexualitás, vagy akár egy-egy házasságon kívüli alkalmi szexkapcsolat, terhesség is a karrier végét jelenthette, ezért minden stúdiónál voltak olyan alkalmazottak, akiknek a legfontosabb feladata az volt, hogy kritikus esetekben akár pillanatok alatt, egy modern gyors reagálású kommandós egység gyorsaságával  érjenek a helyszínre, hogy elvégezzék a „takarítást” a stúdió és az ügyben érintett sztár image-nek megőrzése érdekében, valamint minden lehetséges módon hosszútávon is biztosítsák a botránymentességet. Ők voltak az ún. „fixerek”, azaz a fixálók, a balhé elsimítói, akik számíthattak a stúdiók biztonsági főnökeinek és PR vezetőinek segítségére is, miközben olyan anyagi háttérrel rendelkeztek a stúdióknak köszönhetően, hogy bárkit korrumpálhattak azért, hogy az igazság ne kerüljön napvilágra. A stúdiók biztonsági szolgálata folyamatos, 24 órás telefonos ügyeletet tartott, annak érdekében, ha bármi olyan esemény történik, ami ciki lenne a nagyközönség és/vagy a hatóságokat előtt, a stúdió színészei és egyéb alkalmazottai hívni tudjanak. A PR-osok feladata pedig  a médiában megjelenő cikkek befolyásolása vagy ellenőrzése volt, annak érdekében, hogy az újságokban az ügyről már a stúdiónak kedvező verzió jelenjen meg, ha egyáltalán megjelent róla valami.

Hollywood aranykorának legnagyobb és leghírhedtebb fixere Eddie Mannix (1891-1963) volt, az MGM egyik managere, a későbbiekben pedig alelnöke.

Tovább
3 komment