Time Goes By

Hollywood aranykorának pletykái és botrányai 6. rész

2014. október 21. 10:48 - Time Goes By

Humphrey Bogart és Mayo Methot házassága, avagy a veszekedő Bogarték

Mayo Methotról nem hiszem, hogy Humphrey Bogart rajongókon kívül túl sokan hallottak volna manapság, és ők is leginkább csak azért, mert Mayo Methot volt a legendás színész harmadik felesége, akivel hírhedten problémás házasságban (1938-1945) éltek. Házasságuk alatt kiérdemelték a Battling Bogarts - a veszekedő Bogarték becenevet, nem véletlenül: szenvedélyes szeretlek és gyűlöllek típusú kapcsoltuk a gyakori - és jó néhányszor nyilvános - verbális, érzelmi és fizikai bántalmazásokról híresült el, és amely veszekedések néha késelésbe, lövöldözésbe, és házuk felgyújtásához vezetett. A fizikai bántalmazásokat Mayo Methot követte el Bogart kárára, ugyanakkor a temperamentumos hölgy pozitív hatással is volt a színész karrierjére: akárcsak házukat, úgy a színész játékát is tüzesebbé tette. Na de ki is volt ez a Mayo Methot, és mi fűtötte ezt a hírhedt házasságot?

Mayo Methot (1904-1951) sikeres Broadway színésznő volt a '20-as években (a képen balra), akit Hollywood a hangos filmek korszakának kezdetén 1930-ban nyugatra csábított, ahol aztán tehetsége ellenére nem igazán tudta kinőni magát.

Mayo Methot Portlandben, Oregonban született, és hajózás iránti szeretetét hajóskapitány édesapjától örökölte. Már öt éves korától kezdve gyerekszínészként szerepelt itt-ott, majd iskolái elvégzése után 1923-ban New Yorkba ment, ahol színésznői és énekesnői tehetsége révén hamarosan a Broadway egyik népszerű színésznője lett. Ígéretes hollywoodi karrierjét 1930-ban kezdte, de hiába játszott együtt olyan híres színészekkel, mint Carole Lombard, John Barrymore, James Cagney vagy Bette Davis, nem tudott kitörni az ellenszenves, kicsit közönséges és kemény beszédű mellékkarakterekből. Erre a szerepre egy kicsit a külseje is predesztinálta, bár egyáltalán nem volt csúnya, sőt nagyon szexisnek számított fiatalon, ugyanakkor nem tartozott korának klasszikus szépségei közé. Sajnos azonban destruktív életmódjának köszönhetően nagyon hamar elkezdett öregedni, és1937-re, amikor a Megcsúfolt nőben (Marked Women) együtt játszott Humphrey Bogarttal már rövid hollywoodi karrierjének leszálló ágában volt. Ekkor már külsejében is szemmel látható jelei voltak alkoholizmusának, ami pár év múlva oda vezetett, hogy nem kapott szerepet, mert minden rendező fényképezhetetlennek tartotta. 1940-ben forgatta utolsó filmjét, amivel színésznői karrierje befejeződött, amikor Bogartté pedig rakétasebességgel kezdett felfelé ívelni. Mayot tehetséges, érzékeny és sérülékeny embernek tartotta, aki ismerte. Ugyanakkor ő is ugyanannak a szomorú, de nem egyedi hollywoodi forgatókönyvnek a főszereplője, amit előtte és utána is sokan eljátszottak: a tehetséges és naiv ember kinyitja az alkohol, a féltékenység, az önsajnálat és a düh Pandóra szelencéjét.

Házasságukat (képen balra) a Megcsúfolt nő bemutatása után kötötték 1938-ban - ami mindkettejük harmadik házassága volt -, amikor nemcsak Methot, de Bogart karrierje is stagnálni látszott az 1936-os Megkövült erdő sikere ellenére. Bár Bogart barátai nem értették, hogy miért is veszi el az akkor már kissé közönséges nőt, akiről látszott, hogy a "szebb napjai" soha nem fognak visszatérni. Bogie azonban nagyon sok - és számára fontos - hasonlóságot látott kettejük között, amelyek közül a legfontosabbak az egykori tengerész számára a hajózás, az alkohol, és a heves viták iránti szenvedélyük volt. Valamint nagyon hasonlóak voltak az excentrikus és kiszámíthatatlan viselkedésükben is. Humphrey Bogart is híresen nagy piás volt, azonban ő ezt (általában) kontroll alatt tudta tartani, és volt annyira profi, hogy karrierjét és munkáját nem befolyásolta. Már fiatalon kapcsolatba került az ivással, amiben elég nagy szerepe volt felső osztálybeli szüleinek, akiktől látta és megtanulta az alkoholizálás "úri" típusát. Mindenesetre ez párosult a megrögzött tekintélyelvűség ellenességével, aminek eredményeként majd' minden iskolából kirúgták végül, és későbbiekben a stúdió főnökökkel (főleg Jack Warnerrel) is problémákat okozott. Azonban volt egy nem annyira evidens következménye is ezen tulajdonságainak: szerette a nem konvencionális nőket, főleg ha azok a piálásban is felvették a versenyt vele.

Fiatal broadway-i színész (képen balra) korában mindenféle színvonalú new yorki kocsmában előfordult attól függően, hogy éppen volt-e pénze vagy sem. Ha nem, akkor vagy sakkozással (mesterszintű játékos volt) húzott ki pénzt a kocsma többi vendégéből, vagy hitelben ivott. Nagyon tetszett neki a szabad - és felelőtlen - élet a Broadwayn, ahol az előadások előtt és után csinos és laza erkölcsű színésznőkkel lógott és ivott a Players Clubban. Második felesége Mary Phillips Broadway színésznő is remekül tartotta vele az iramot az ivásban. Ugyanakkor ivászatai nem befolyásolták színészi karrierjét és játékát ebben az időszakban, mert amint a próbákra ért - lehet, hogy borotválatlanul és büdösen - azonnal fel tudta venni a ritmust és karakterét. Hollywoodi filmszínészi karrierje alatt ivási szokásai, na és persze mennyisége is változott. Kezdetben visszafogottabb volt ezen a téren, mint new yorki korszakában, azonban amikor a várva várt kiugrás egyre csak késett, ami ráadásul egybeesett  Mayoval kötött házasságával, akkor a pia mennyisége is növekedett. Részegen imádta az éles szócsatákat, azonban fizikailag nem vált agresszívvé. Jól bírta a piát, a nagy ivós társaságokban is mindig ő tűnt hajnalra a legjózanabbnak a megivott alkohol mennyisége ellenére. Volt egy termosza, amit délben teletöltött whiskyvel, és ami azután kedvesen és melegen tartotta egész nap. Néha persze utána kellett tölteni. (Az alábbi képen Mayo és Bogie Ronald Reagen és akkori felesége Jane Wyman társaságában:)Azonban ha Bogie egy óriás volt a piások közt, akkor Mayo egy Godzilla. Annak minden attitűdjével együtt. Bogart, aki imádott vitatkozni, talán isten nem ver bottal típusú büntetésként, párjára talált Mayoban. Azonban amíg Bogie vadsága inkább szóbeli természetű volt, ebből a szempontból hasonlított sok ikonikussá vált karakterére, addig Mayo Methot fékezhetetlen természete nagyon hirtelen fizikai támadásban fejeződött ki. Amíg Bogart (nagyjából) kontroll alatt tartotta viselkedését és piálását, addig felesége maga volt a rossz részeg megtestesült királya. Nagyon hamar kiérdemelte a "Sluggy" (golyós, ütős) nevet Bogietól, ami jól kifejezte kettejük kapcsolatát. Hollywood egy nyugis és elegáns környékén telepedtek le Bogart Beverly Hills-i spanyolos haciendáján, ahonnan remek kilátás nyílt a Csendes-óceánra, és ami nagyon hamar az állandó veszekedéstől és pisztolylövésektől volt hangos. Mayo ekkor már nem nagyon vagy csak nagyon ritkán forgatott, ezért idejének nagy részét otthon töltötte. A háztartás vezetése és négy kutyájuk nevelése nem okozott problémát, ugyanakkor a karrierje végét nagyon nehezen dolgozta fel. Ráadásul Bogie híres/hírhedt volt szexuális hódításairól, bár állítólag amíg Mayoval volt, ebben pont visszafogta magát. Mindenesetre a féltékenység párkapcsolati és szakmai jellegű is volt az egyre bizonytalanabb nő részéről, aki ekkoriban került egy visszafordíthatatlan lefelé tartó spirálba, míg Bogart karrierje legfontosabb filmjeit csinálta a negyvenes évek elején. Az, hogy már az esküvőjüket sem voltak képesek veszekedés nélkül végigcsinálni, előrevetítette jövendő házasságuk korántsem békés jellegét. Az esküvőt az egyik barátjuk birtokán tartották, ami a piának köszönhetően nagyon hamar orgiává és a jegyespár közötti veszekedéssé fajult. Mayo elrohant az egyik barátnője házába, míg Bogart a vőfélyekkel Mexikóba ment egy kicsit bulizni. Hollywoodban hamarosan köztudottá és közismertté váltak a pár együttélési szokásai, ami néha megbotránkoztatta, néha szórakoztatta, és olyan is előfordult, hogy rémülettel töltötte el az embereket, akik éppen szem és fültanúi voltak a kontroll nélküli veszekedéseiknek. Ezért aztán nagyon sok szórakozóhelyről ki voltak tiltva (mindkét parton), de legalábbis együtt nem tehették be a lábukat, mert ha együtt voltak, akkor este úgy nem fejeződött be, hogy ne dobáltak volna valamit egymásnak. Ebben Mayo járt az élen, de persze Bogie sem maradt el a válaszban. Volt, hogy csak kaját dobált Mayo - a krumplipüréjéből sokszor nemcsak Bogie kapott -, de legtöbbször a tányér is repült az étel után hamarosan. Mindazonáltal ezeket a veszekedéseket sokszor csak egyfajta izgató szexuális előjátéknak fogták fel. Kezdetben Bogart büszke volt heves és harcias feleségére, ilyenkor nyilatkozott olyanokat, hogy "Szeretem a féltékeny feleséget, én is tudok féltékeny férj lenni...Két centet sem adnék egy halvérű nőért.  Mayo egy nagyszerű lány. Tudja, hogy hogyan kell engem kezelni...Azért is jövünk olyan jól ki, mert nincsenek illúzióink egymás iránt... Imádom az ilyen vitákat. Nekünk első osztályú csatáink vannak. Az első és legfontosabb dolog egy házasságban, hogy legyen egy technikája a vitáitoknak..." Mindenesetre ennek a "technikának" köszönhetően házuk nemcsak a veszekedésektől és tányércsörömpöléstől volt hangos, hanem sok esetben pisztolylövésektől is. Egyik alkalommal Robert Massey és felesége koktélozgatott Bogarték nappalijában, amikor pisztolylövést hallottak az emeletről. Bogie azonban megnyugtatta őket, hogy "semmi baj, csak Mayo játszik a pisztolyával", majd töltött magának még egy italt.Házasságuk alatt többször különköltöztek, majd újra és újra összejöttek. Az egyik ilyen alkalommal, amikor Bogie közölte Mayoval, hogy most elmegy egy pár napra, a nő pisztollyal a kezében kergette férjét a fürdőszobába, majd amikor az bezárta az ajtót, azzal fenyegette meg, hogy keresztüllő az ajtón. Azonban valószínűleg nem volt teljesen berúgva, mert inkább Bogart bőröndjeit lőtte szét. A színész az ilyen esetek után soha nem a rendőrséget hívta, hanem ügynökét Sam Jaffet, de amikorra az rémülten rohanva odaért, Bogie már egy koktéllal a kezében fürdött a kádban. Aztán persze volt olyan alkalom is, amikor mindenki joggal rémült meg. Egyik féltékenységi rohamában, amikor Bogart egy éjszakai piálásból tért haza, Mayo azzal vádolta a férfit, hogy kurvázni volt. Ekkor késsel a kezében elkezdte Bogartot kergetni, közben fenyegetőzött, hogy megöli. Mivel Bogie részeg volt, ezért nem tudott elég gyorsan futni, így a nőnek sikerült utolérnie és hátbaszúrta Bogartot, akinek azonban maradt annyi ereje, hogy felhívja Jaffet, mielőtt elájult volna a vérveszteségtől. Az ügynök kihívta a stúdió orvosát, akit persze megkentek, hogy ne menjen a rendőrségre. Jaffe javaslatára Bogart az életbiztosításának kedvezményezett helyéről kihúzta a felesége nevét, biztos, ami biztos. Egyik alkalommal barátaikkal David Niven színésszel és feleségével vacsoráztak egy étteremben, amikor szemtanúi lehettek Mayo vadságának. Ekkor szerencsére nem Bogart volt az áldozat. Egy erőszakos és részeg rajongó Bogart közelébe akart kerülni, miközben megszólította a színészt. Szerencsétlen lúzer nem vette észre, hogy ott van Mayo Methot is az asztalnál, aki férje védelmére kelt minden harci erejével. Ami ugye tudjuk, hogy nem kevés. Niven és felesége félelmükben az asztal alá bújtak, majd kicsivel később Bogart is csatlakozott hozzájuk, miközben megnyugtatta őket: "Nem kell félni, Mayo kezeli a helyzetet". A háborús évek alatt Bogarték is járták a fronton és a hátországban állomásozó hadsereg különböző alakulatait, hogy szórakoztassák a katonákat. Egyik ilyen alkalom során Bogarték elemeltek két pisztolyt a tiszti klubból és elkezdtek lövöldözni egymásra a katonai bázison mindenki legnagyobb rémületére. Ezután természetesen a hadsereg örökre kitiltotta őket a bázisaikról. De kapcsolatuk legaljára akkor értek, amikor meglátogatták Bogart barátját, John Huston rendezőt. Az éjszaka természetesen erős piálásba fordult, aminek eredményeképpen Mayo Methot úgy gondolta, hogy megmutatja, hogy milyen is volt ő fénykorában énekesnőként a Broadwayn, és elkezdett egy dalt énekelni. A totál részeg, keserű és depressziós nő teljesen összefüggéstelen, elviselhetetlen és végtelenül kínos előadása inspirálta egy későbbi Bogart film a Key Largo egyik jelenetét. Az alkoholista ex-énekesnő Gaye Dawn egy piáért elénekel egy dalt, és amiért Claire Trevor Oscar-díjat nyert. Nem sokkal ezután Bogart elkezdett a To Have And Have Not-on dolgozni, ahol megismerkedett negyedik feleségével Lauren Bacallal, és ami véget vetett Mayo Methottal folytatott destruktív és kissé mazochista kapcsolatának. A képen a Casablanca premierjén Bogarték:Ugyanakkor bármilyen furcsa, de Bogartnak valamilyen szinten szüksége volt erre a viharos házasságra Methottal. Kapcsolatuk alatti nyilvános és botsányos veszekedéseikért próbálták Bogartot azzal is büntetni stúdiójában a Warner Bros.-nál, hogy olyan megalázó szerepek eljátszására kényszerítették, mint  a The Return of Doctor X, amiben egy festett hajú zombit kellett játszania. Ez nyilvánvalóan késleltette a színész sztárrá válását, ugyanakkor kapott is egy csomó inspirációt Methottól, illetve a vele való állandó háborúskodásból álló kapcsolatból, mert ezáltal tudta a rá jellemző "megtört és szenvedő férfi a cinikus felszín alatt" típusú szerepeit a legjobban eljátszani, akár a Casablancában, akár a Magányos helyen-ben. És bármilyen hihetetlen, de Bogart mégiscsak ezalatt a kapcsolata alatt lett sztár, a High Sierra 1940, a Máltai Sólyom 1941 és a Casablancának 1942 köszönhetően. Mayo Methot házasságuk alatt 7 nagyon kicsi szerepben játszott, miközben Bogart a Casablancával elérte a halhatatlanságot. Ráadásul Methot 1940 után már szerepet sem kapott, mert külseje is annyira leépült alkoholizmusának köszönhetően, ami tovább fokozta állandóan féltékenységét és ekkor már Bogart filmpartnereit is zaklatta. A '40-es évekre féltékenysége már-már paranoid elmebetegséggé fejlődött, ami néha életveszélyessé tette Bogart életét. Ő, miután megismerkedett Bacallal 1944-ben, még egyszer visszaköltözött Mayohoz, de a következő nagyobb veszekedésnél már végleg búcsút mondtak egymásnak. Azt tudjuk, hogy mi lett Bogartból: Hollywood Nr.1, míg szegény Mayo hazaköltözött Portlandba, ahol 1951-ben halt meg alkoholizmusából kifolyólag. A hír Bogartot Afrikában érte az Afrika királynőjének forgatása alatt, ami Oscar-díjat hozott számára. Mayo halála elszomorította, és úgy kommentálta, hogy "Too bad. Such a waste. She had a real talent, she just thrown her life away." "Nagy kár. Nagy veszteség. Igazi tehetség volt, de eldobta az életét."

Ez a két rövidebb közös jelenetük közös filmjükből az 1937-es Marked Womanből (Mayo Methot először az asztalnál szemben ülve, majd a bíróságon):

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://timegoesby.blog.hu/api/trackback/id/tr416784319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szib 2014.10.22. 10:43:25

Termosza volt neki, amit tele töltött. A termosztát egy hőfokszabályozó, amivel beállíthatod, hogy hány fok legyen a lakásban, amikor fűtesz (például).