Time Goes By

Fekete légió (Black Legion) 1937

2014. október 30. 12:29 - Time Goes By

Fekete légió egy korai noir jellegű bűnügyi és társadalmi dráma, Humphrey Bogart egy kissé méltatlanul elfeledett filmje - pedig ez az első főszerepe -, igaz antihősként, de legalább nem gengszterként. Pedig a film ráadásul kiállta az idő próbáját már csak témája miatt is, ami a mai napig ugyanazokat a problémákat, ellenérzéseket, és adott esetben rossz reakciókat gerjeszt, mint 1937-ben. A film az amerikaiak bevándorló ellenességről szól, amely során megjeleníti a Fekete Légiót, ami a déli Ku Klux Klan északi, főleg melósok között népszerű verziója volt, és amely Detroit és Michigan környékén tevékenykedett. Működésének tetőpontján, a '30-as évek közepén 20-30 ezer közötti tagszámmal rendelkezett. A Klánhoz hasonló ideológiákat vallott, és a filmben látható Légiós "egyenruha", eskütétel és rituálék valóságosak, és a gyilkosság is megtörtént eseten alapul.

Frank Taylor (Humphrey Bogart) egy életvidám átlag amerikai gyári melós feleséggel és gyerekkel, aki azonban nem tudja megemészteni, hogy munkahelyén nem ő kapja a várva várt előléptetést, hanem egyik bevándorló (nem amerikai születésű) kollégája, Joe Dombrowski. Keserűségében politikailag radikalizálódni kezd, és belép a bevándorló ellenes Fekete Légióba. Fekete ruhába öltözve támadásokat hajtanak végre, köztük Dombrowskiék farmját is felgyújtják, amivel sikerül őket elűznie. Frank ezután végre megkaphatja az állást, amire annyira vágyott, és amiről úgy gondolta, hogy megérdemli. Azonban Taylor munkahelyi Légiós toborzó tevékenysége munkájára is káros hatással van, aminek következtében lefokozzák és egyik barátját Mike-t léptetik elő. A Légió megint támad, ezúttal Mike ellen. Közben Frank teljesen a Légió ideológiai befolyása alá kerül, felesége elidegenedik tőle, ő pedig inni kezd és könnyűvérű nőket szed össze. Frank barátja, Ed Jackson (Dick Foran) segíteni próbál, és a részeg Frank megvallja neki, hogy belépett a a titkos szervezetbe. Ed el akar menni a rendőrségre, a légió pedig elhatározza, hogy figyelmezteti Edet...A film nemcsak azért ütős - a mai napig is - mert kompromisszum mentesen, mintegy kvázi-dokumentumfilmként bemutatja a Fekete Légió és a hozzá hasonló szervezetek "maradjon minden tiszta amerikai" jelszava mögé rejtett bigottságot, gyávaságot, érzéketlen brutalitást, és azt, hogy a maffiaszerűen működő szervezetet az anyagi érdekek vezérlik. Nagyon hiteles annak az ábrázolásában, hogy az ideológia követéséhez nem kell gonosztevőnek vagy butának lenni, elég a körülmények és a személyiség egyes részeinek a szerencsétlen összjátéka, ami egy visszafordíthatatlanul lefelé tartó spirálba helyezhet - bárkit. A film három nagy erőssége a rendezés, a forgatókönyv és Humphrey Bogart.

A film rendezője az az Archie Mayo, aki egy évvel korábban a Megkövült erdőben is rendezte Bogartot, és aki úgy tűnik a legjobbak között volt abból a szempontból is, hogy mindent ki tudott hozni a színészből. Mayo filmje távolról elég nyomasztó és pesszimista, határozottan van a filmben és a főszereplő karakterében is valami noiros. Frank Taylor nem volt gonosztevő, és soha nem fordult meg a fejében, hogy egyszer bűnöző lesz, de emberi gyengeségei miatt mégiscsak azzá vált. Az ő gyengeségeit azonban nem egy végzet asszonya, hanem egy maffiaszerű szervezet használja ki és téríti a rossz útra, ahonnan szükségszerűen nincs visszaút. A film befejezése is ennek megfelelő.

A történet írója Robert Lord Oscar-jelölést kapott ezért a filmért, nem véletlenül. Remekül mutatja be azt a folyamatot, amiben az átlag vágyakkal (új családi autó vagy új porszívó a feleségnek) rendelkező tisztességes családapából egy gyűlölködő, családjával szemben is agresszív bántalmazó, depressziós és alkoholista férfi lesz, aki a lefelé húzó spirál utolsó állomásaként gyilkossá válik. Mindet és mindenkit elárul a folyamat végén, ami és aki valaha is fontos volt neki. A karakter átalakulásának minden fázisa hihető és jól megírt, na és persze remekül eljátszott.Minden egyes lépés tökéletesen logikus a forgatókönyvben. Ha esetleg a film közepe vagy vége felé kapcsolódnánk be, akkor könnyen távolságot tarthatnánk Franktől, látván agresszív cselekedetei. Azt gondolhatnánk, hogy ilyen velünk úgysem történhet, mi soha nem lennénk ilyenek. De ha a film elejétől nézzük a történetet és benne Franket, akkor már egészen más a helyzet. Szerintem mindannyiunkkal megtörtént már, hogy munkahelyen keresztülléptek rajtunk, vagy álmainkat és vágyainkat az élet realitásai és igazságtalanságai szertefoszlatják. Frankkel is ez történik, és csalódása valamint keserűsége nagyon emberiek és érthetőek. Amiben hibázik, az az, hogy rossz választ ad ezekre az érzelmekre, ami szintén megtörténik szerintem minden emberrel élete folyamán. A lényeg, hogy Frank bárki lehet, és ez az, ami nagyon félelmetessé és pesszimistává teszi a filmet.

Humphrey Bogart első főszerepében Frank Taylorként olyan karakterben láthatjuk, ami nem volt a pályafutására jellemző. Nem valami gengszter, szökött esetleg kisstílű bűnöző, mint ebben a korban játszott többi szerepe, se nem a cinikus álca mögötti romantikus (anti)hős, mint későbbi főszerepeinek egy nagy része. Itt valami egészen más: egy hús-vér átlag ember. Ha egy ilyen karakter kezd el rossz döntéseket hozni, olyan rossz döntéseket, amelyek mögötti motivációt a néző megérti és átéli, abból lehet a legfélelmetesebb karakter azon egyszerű oknál fogva, hogy rémesen életszerű és hiteles. Frank Taylornak kezdetben olyan vágyai voltak, hogy jó családapa lehessen, és el sem tudjuk a film ezen pontján képzelni, hogy Frank megüti feleségét és egy gyűlölet által vezérelt ember lesz, aki majd embert öl. Franknek vannak ugyan hibái, de ezek nem tűnnek olyanoknak, amelyek kegyetlenségre és gyilkolásra predesztinálná. Küzd ugyan önbizalom hiánnyal, könnyen érzelmei befolyása alá kerül és hajlamos ösztönből cselekedni, na de ez nagyon sok emberre jellemző. Az igazi problémák akkor kezdődnek, amikor Frank nem kapja meg a megérdemeltnek gondolt előléptetést, mert egy idegen, a kelet-európai, konkrétan lengyel születésű kollégája, aki amúgy még jobban megérdemli, lesz a csoportvezető. Úgy érzi, hogy álmai szertefoszlottak, és egyre inkább a radikális ideológiák hatása alá kerül. Onnantól kezdve, hogy be is lép a szélsőséges szervezetbe, már nincs megállás a lejtőn Frank számára, ami során mindent, ami fontos volt neki, elveszít. 

Ahogy átveszi a Légió ideológiáját, úgy egyre nagyobb kényszert érez annak népszerűsítése és terjesztésére, ami már a munkájára is negatív hatással van, és aminek következtében elveszti az állását, amiért az egész folyamat elindult. Ezután magányos, depressziós, alkoholista lesz és már csak a város utolsó prostija az, aki némi pia ellenében meghallgatja. Frank belesüllyed az önsajnálatba, amely állapotban már minden és mindenki hibás elrontott életéért, csak ő nem. Az átalakulás és egyre mélyebbre süllyedés folyamatát a szervezet keretében végrehajtott akcióinak brutalitásának fokozódása is jól mutatja. Először egy farmot égetnek fel, aminek "idegen" tulajdonosait elkergetik a városból. Utána egy másik kollégáját, akit addig kedvelt, már kegyetlenül megkorbácsolják, majd legvégül a barátját öli meg. A tettek is egyre durvábbak, és az áldozatok is egyre közelebb állnak hozzá érzelmileg, amiket már semmilyen ideológiával nem tud racionalizálni.Humphrey Bogart segítségével szemtanúi lehetünk egy ember pokolba vezető útjának, aki ráadásul van annyira jó, hogy Franket egészen a végéig minden szörnyű cselekedete ellenére szimpatikussá tudja tenni, akinek sorsáért aggódunk, mert annyira átérezhető és átélhető Bogart Frank Taylora. Első főszerepétől remélte a nagy kiugrást, amiért meg is kapta a maximálisan elismerő kritikákat, azonban a Fekete Légió nem az a film volt, amivel roppant nagy népszerűségre lehet szert tenni, ezért aztán a nagy kiugrás még 3-4 évet váratott magára. 

Bogarton kívül a többi színész is remek volt. Dick Foran, aki a Megkövült erdőben is játszott, itt Ed Jackson, Frank barátja, akit végül megöl. Ed karaktere a nézőt jelképezi, aki végül elveszti türelmét Frankkel szemben és megfenyegeti, hogy elmegy a rendőrségre. Joe Sawyer is játszott a Megkövült erdőben, itt Cliff Summerst alakítja, aki Franket elviszi a Fekete Légióba. Sawyer arra született, hogy olyan kemény és brutális fickókat játsszon, akik nem rendelkeznek túl sok intelligenciával, viszont nagy pusztítást tudnak okozni. Henry Brandon a lengyel bevándorló Joe Dombrowski szerepében és Clifford Soubier pedig Mike Grogan karakterében játszik, akiknek nem sok idő állt rendelkezésükre kisebb szerepükben, de jók a keményen dolgozó melósok szerepében, akik rosszkor voltak rossz helyen. Erin O'Brien-Moore és Dickie Jones Bogart felesége és gyereke, akiknek nagyjából sikerül elkerülniük a melodrámáknál néha előforduló túljátszás csapdáját. Az utolsó bírósági jelenetben Erin O'Brien kifejezetten jó Bogarttal együtt, főleg ahogy egymásra néznek.Black Legion messze megelőzte korát, hiszen még 2. vh előtti, amikor a film témája, az idegenellenesség (annak amerikai vállfaja) még egyáltalán nem számított mainstream témának, főleg ennyire jól feldolgozva, és lépésenként bemutatva a folyamatot. A film egyszerre egy feszültséggel teli krimi és egy társadalmi dráma, ami nem sokat vesztett aktualitásából, akár azt is mondhatnám, hogy a film egyes pontjain az ember úgy érzi, hogy 77 éve semmit sem változott a világ. A Fekete Légió egy nagyon erős és hatásos film, aminek egyik legfőbb oka a fiatal Humphrey Bogart nagyszerű játéka, aki képes volt a társadalmi problémát személyessé tenni, ami által mindenki számára átérezhető és átélhető lesz a film.

Értékelés: 8/10

A jelenetet a film elejéről, amikor Frank még egy szimpatikus fiatal melós, aki reméli, hogy ő kapja meg az előléptetést:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://timegoesby.blog.hu/api/trackback/id/tr786775823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.