Time Goes By

Az éjszaka és a város (Night and the City) 1950

2015. január 07. 10:56 - Time Goes By

Ezt a brit film noirt Londonban forgatták, aminek főszereplője egy pitiáner, de nagyon ambiciózus bűnöző és szélhámos, akit az átlag emberek azon gyakori vágya hajt, hogy legyen "valaki". A film angol és amerikai verziója különbözött: az angol öt perccel hosszabb volt és teljesen más zenével mutatták be. Az amerikai verzió film zenéjét Franz Waxman, míg az angolét Benjamin Frankel írta. A rendező az amerikai verziót tartotta jobbnak, és én is azt láttam, szóval a poszt is az alapján íródott.

Harry Fabian (Richard Widmark) pitiáner, de ambiciózus bűnöző és szélhámos állandóan olyan terven agyal és ügyködik, amivel "valakivé" válhat. Amikor sikerül az idősebb, hajdani birkózó bajnok, Gregorius (Stanislaus Zbyszko) bizalmát elnyernie, elhatározza, hogy sport manager lesz, és betör a profi birkózás világába azzal, hogy Gregorius tanítványának szervez ellenfeleket. Az idős birkózóbajnok fia, az alvilág vezetője Kristo (Herbert Lom) kontrollálja a profi birkózás világát, és Fabian tevékenységét nemcsak amiatt nem nézi jó szemmel, mert nem akar konkurenciát, hanem személyes okok miatt is meg akarja akadályozni a terve sikeres végrehajtásában. Kristo és az apja kapcsolata meglehetősen hideg, aminek oka a birkózás világáról alkotott különböző elképzeléseik, azonban Kristo nagyon szeretné apja szeretetét visszanyerni. Fabiant nemcsak Kristo, de Phil Nosseross (Francis Sullivan) is akadályozza, akinek gyenge a pontja a felesége Helen (Googie Withers), aki egyben Fabian exe és éppen el akarja hagyni férjét. A nő úgy gondolja, hogy függetlenné válásában Fabian lehet a segítségére. Harry Fabian legnagyobb ellensége azonban leginkább saját maga, aki nem tud kilépni pitiáner szélhámos bőréből, mert a "naggyá" válást is megtévesztésekkel és hazugságokkal akarja megvalósítani, aki ráadásul még barátnőjétől Marytől (Gene Tierney) is pénzt lop...Jules Dassin rendezte film központi témája a pénzszerzés sötét és destruktív jellegének bemutatása. A rendezőnek ez volt az utolsó hollywoodi filmje, mielőtt feketelistára került kommunista szimpátiája miatt. Nagyrészt ez volt annak is az oka, hogy ezt a filmjét már Európában forgatta, ami emiatt (is) nagyon kétségbeesett és dühös. A kényszer szülte helyszín választás viszont a film egyik erősségévé vált végül, mert a korabeli londoni szűkös és zsúfolt lakások, lepusztult bárok és sötét sikátorok az elhagyatott épületekkel és kétségbeesett emberekkel remek környezetnek bizonyult egy film noir forgatásához. Az éjszaka és város számos összetevője a film noir legjobbjai közé tartozik, mint a sötét, destruktív és pesszimista hangulat és tartalom, a karakterek, és a dialógusok.

A film azon ritka noirok közé tartozik, aminek felépítését és a kezdeti alaphangot, amiből tudjuk, hogy az antihős sorsa megpecsételődött, nem a keretezett flashbackes szerkezet adja, hanem Harry Fabian futása és menekülése a nyitó és zárójelenetben. Már a kezdés utáni menekülésből sejtjük és tudjuk, hogy ennek csak egy vége lehet. A film folytatásában is érezhető az, hogy a sors sem akar más véget, mint ami a kezdésből már sejthető. Ennek és Fabian pitiáner személyisége és önzősége  ellenére is foglalkoztat minket a sorsa, hiszen az átlag emberek többsége magára ismerhet az ő karakterében. Főleg amikor azt látjuk, ahogy folyamatosan fűrészeli az ágat maga alatt, miközben vannak apróbb sikerei, amelyek miatt felcsillan a remény előtte (és egy kicsit a nézők előtt is), hogy talán ebből még jól is kijöhet, ráadásul azt is láthatjuk, hogy az ellenségei is számos emberi gyengeséggel rendelkeznek. A forgatókönyv ezzel a remény felvillantásával, majd totális elvételével - végülis ez egy film noir a javából - nagyszerűen játszik a néző érzelmeivel. A film cselekménye átvágások és ellen átvágások láncolata, aminek csakis nagyon brutális végkifejlete lehet.A forgatókönyvet Jo Eisinger írta Gerald Kersh azonos c. regényéből, aminek középpontjában az egyik legnoirosabb antihős karakter, Harry Fabian áll. Ő teljes egészében a "váljunk naggyá és sikeressé könnyen és gyorsan"  álom megszállottja, és annak is az amerikai típusát kergeti, amiben a siker a pénzzel mérhető, ami aztán minden mást (hatalom, tisztelet, elismerés) már automatikusan magához vonz. Fabiánt már szinte eszelősen hajtja ez az álom, ami miatt folyamatosan megtéveszt és hazudik mindenkinek, akivel csak kapcsolatba kerül. Azonban ahogy egyre több akadály merül fel terve végrehajtása közben és kerül egyre nagyobb pszichikai nyomás alá, úgy lesz arcán a mosoly egyre kényszeredettebb, nevetése egyre kétségbeesettebb és izzad egyre jobban, ami folyamatnak a végén már az életéért kell futnia.

Harry Fabian egy szánalmas kisstílű alak, akinek az ambíciói sokkal nagyobbak, mint amekkorára a személyisége feljogosítaná. Nem arról van szó, hogy ne lenne energikus és ne küzdene célja eléréséért, csak éppen nem a megfelelő módon és eszközökkel teszi. Mivel a bőréből senki nem tud kilépni, ezért a tervét is kisstílű hazugságokra és megtévesztésekre alapozza, amelyek annyira szűk mozgásteret biztosítanak neki, hogy ezek hálójából végül már nem tud elmenekülni. Ő egyszerre szánalmas és szimpatikus, aki szinte az egész filmben menekül valaki vagy valami elől: az adósságai miatt az emberektől, akiknek tartozik vagy éppen a saját hazugságaival szőtt hálóból akar kikeveredni. Személye legellenszenvesebb része az, hogy még attól a barátnőjétől is lop, aki minden hülyesége ellenére kitart mellette. Aztán az utolsó jelenetében megpróbálja rendbe hozni ezt azzal, hogy meg akarja győzni Maryt arról, hogy játsszák el mintha Mary elárulta volna, így haláláért legalább a nő kapja meg az érte járó vérdíjat. A tipikus tragikus amerikai antihős, akinek utolsó cselekedetében kiderül, hogy valójában mennyire romantikus.Richard Widmark az első filmjéért a Kiss of Death c. noirért Oscar-jelölést kapott, azonban a későbbiekben elmaradtak a hasonló elismerések, pedig ebben a filmjében is briliánsan játszik. Sőt, talán élete legjobbját nyújtja a lúzer kisember szerepében, aki a nagyfiúk terepére tévedt. Widmarkból állandóan árad az ideges energia, ahogy folyamatosan megy, fut, beszél, cselekszik.

Mellette számos más remek alakítást is láthatunk, főleg a két brit színésztől Herbert Lomtól és Francis L. Sullivantől. Ők ketten a legrosszabb fiúk a sztoriban, akik végül Fabian halálát okozzák, azonban nem velejéig gonoszak ők sem, ugyanis gyengeségeik és motivációik is nagyon emberiek. 

Phillip Nosserosst Francis L. Sullivan alakítja, akinek Achilles-sarka felesége iránti szerelme, aki Fabian segítségével akar lelépni mellőle. Phil ezért hátrál ki Harry mögül, és nem adja oda neki a megígért pénzt, amivel ő írta alá először a halálos ítéletét. Azonban Phil is tragikus és sérülékeny karakter, hiszen tisztában van azzal, hogy felesége iránti szerelme egyoldalú, amely gondolatattal már nem tud együtt élni.

Herbert Lom játssza a kegyetlen Kristot, aki elidegenedett apjától, ami azonban a kíméletlen gengszternek  mély fájdalmat okoz. Kristot ezért már nem csak hideg üzleti érdekek mozgatják, amikor Fabiant meg akarja öletni, hanem sokkal inkább mint apja szeretetének elrablójával akar leszámolni. Mary, Harry barátnőjének szerepében a szomorú sorsú Gene Tierney-t láthatjuk, aki ebben a filmjében nem annyira meggyőző, és egy kicsit elhalványul a három másik főszereplő mellett. A színésznő ekkoriban már küzdött a később elhatalmasodó mentális betegségével, amit egy fertőzés következtében súlyosan fogyatékos kislánya születése okozott. Mary szerelme egy kicsit érthetetlen Harry iránt, aki enyhén szólva sem becsülte meg a nőt kapcsolatuk alatt.

Phillip keserű és cselszövő feleségét, Helent Googie Withers játssza, akinek a múltjába Harry is beletartozott. Manapság azonban csak kölcsönösen ki akarják egymást használni, mert mind a kettőnek szüksége van valamire a másiktól. Helen roppant frusztrált férje mellett, akit nemhogy nem szeret, de kifejezetten utál, ezért az ő elsődleges motivációja függetlenségének elnyerése, amit egy saját éjszakai lokál megszerzésével próbál elérni. Ehhez azonban kell egy engedély, amit Harryn keresztül akar megkapni. Harrynek meg pénzre van szüksége Philtől, és úgy gondolja, hogy a feleségével szövetkezve könnyebben manipulálja a férjet.

A film egyetlen igazán erkölcsösnek tűnő karaktere Gregorius, aki ragaszkodik saját morális kódjának betartásához, és abból nem enged. Ő a becsület és méltóság old school szimbóluma, akinek moralitása élesen szemben áll a fiatalabb generáció erkölcstelenségével és megalkuvásával. Azonban ő sem teljesen hibátlan karakter, ugyanis túl büszke, ami miatt megtagadja a fiát.A film legtöbb jelenetét a címnek megfelelően éjszaka forgatták, amelyek között nagyon látványos jeleneteket is láthatunk, elsősorban a film végén, amikor Fabian reményei már összeomlanak és menekülni kényszerül. Az operatőr Max Greene kiváló noiros fényképezéssel szinte szürreálissá teszi az éjszakai Londont. Nemcsak a szokásos éles árnyékolás látható, de az extrém szögekből való fényképezés néha emlékeztet a Citizen Kane és a The Third Man látványvilágára.

A Night and the City minden film noir rajongónak kötelező, hiszen az egyik legsötétebb és legborongósabb hangulatú filmnek számít az amúgy is pesszimista noir műfaján belül, amiben ráadásul remek fényképezést és színészi alakításokat láthatunk, különös tekintettel Richard Widmarkra.

Értékelés: 8,5/10

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://timegoesby.blog.hu/api/trackback/id/tr286980569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.