Time Goes By

Egy magyar katona második világháborús naplója 6. rész

2020. május 06. 16:36 - Time Goes By

A végkimerülés és halál határán fél év kényszermuka után a Gulágon

gulag_belso_siberia.jpgFolytatom egy magyar katona, Tumpek Mihály honvéd második világháborús naplóját, amit behívása napján, 1944. október 20.-án kezdett el írni, és amit később a hadifogságban is folytatott. A naplóból kristálytisztán kiderül az ekkor már rég elvesztett háború folytatásának értelmetlensége, valamint a hadifogság és Gulágon való kényszermunka embertelen körülményei, amely helyzetekben csakis egyetlen egy célja lehetett az embernek: a túlélés. A háború és történelmi korszak, valamint a napló írójának családi hátteréről bővebben az első részben lehet olvasni.

1945. Az egyik fakitermelő Gulag tábor Szmolenszk és Moszkva között

(Számításom szerint a 401-es Gulág láger valamelyik altábora, valószínűleg a 401/5 - Szmolenszki terület - Jarcevszkij járás - Jakovlevo)

tumpek_mihaly_10.jpgSzeptember 2. : Hír: Holm aláírta a parancsot, hogy magyarok hamarosan – ezt egyesek egy-két hónapban értelmezik – hazamegyünk. Egy ilyen hír felvillanyozza a társaságot. Félek, sőt számítok rá, hogy ezt is elhintázzák, mint mindent. Szeptember 1.-e embertelenül köszöntött be a megígért ellátmány javítás helyett. Anyu édes, nagyon szeretnélek látni. Isten segíts!

Szeptember 3. Sok további hír, nem is különlegesen tünemény, mind jó, mindenkire jó, tehát hiszi. Sajnos én ennyire fenntartás nélkül nem tudok hinni.

Szeptember 4. : Sok hír, mindegyik optimistább a másiknál, mind-mind a közeli hazautazásról beszél. Ezt őreink, starzsik is erősítik. Istenem segíts! Nem tudok hinni.

Szeptember 5. : Legújabb, legoptimistább hírek szerint itt e hó 15-én leváltanak németeket, s Szmolenszkbe visznek, onnan a legelső transzporttal, október elején haza.

Szeptember 6. : Már úgy sem élünk, mint otthon az állatok. Állandó eső, mindig vizesen, lukas bakanccsal, csak nyavalyaszerzés, állandó davaj mellett.

Szeptember 7. : Minden-minden gondolatom Tiétek, azonban soha nem voltam messzebb Tőletek, mint most, pedig mindenki hazamenetelről beszél. Szerintem ez csak hinta-palinta.

Szeptember 8. : Ma este munka 10-ig, mert de. mi, du. a váltás legfőképpen nem dolgozott, büntetés. Mindenesetre bajtársiasság példaképe, mert két ember figyelte du. az ellenőrzést.

Szeptember 9. : Ma munka, harasó robot, mivel nem szerettem volna, hogy újra büntetésben legyen részem. Ezért dolgozott az egész csoport is. Édes Anyukám, nem tudom látlak-e, mert Moszkvába visznek, sőt már ittlétünket is meghosszabbították. Kicsinyeim kérjétek Aput.

Szeptember 10. : Ma szabadnap, azonban szokás szerint nagyobb kuplerei, mint egyébként. Kidőlt bakancsaimat beadtam; de így is idő előtt tönkremegy.

Szeptember 11. : Édes Anyukám, aranyos gyermekeim, nem tudom látlak-e benneteket, ha így megy nem sokáig bírom, én is kidőlök, mint már annyi sokan közülünk. Századunk húsz százaléka hiányzik, s semmi belátás nincs a normánál.

Szeptember 13. : Édes Anyukám, úgy lehet, hogy még télre is itt maradunk, közvélemény is megváltozott e tekintetben is.

Szeptember 14. : Héten csökkent a hal adag, sőt teljesen el is maradt. Ebéd krumpli és káposzta. Ezzel szemben a normát erősen hajtják. Fagörgetőkhöz kerültem. Kemény munka.

Szeptember 15. : Embereink nap-nap után dőlnek ki, én is nagyon-nagyon ki vagyok, nem tudom, hogy fogom kibírni, hamarosan ki fogok én is esni. Családom?

Szeptember 16. : Ma vasárnap, ünnep kedvéért, 10 kubikos tűzifa csoportba beleesve, éjfélig büntetés munka, azonkívül őrtől végigverés. Így még nem lettem kitolva. Helyzetünk rosszabb már az állatnál. Mert még az is megkapja pihenőjét, mi pedig csak éjfélkor feküdtünk a priccsünkre.  

A kép illusztráció, az egyik Gulág láger NKVDs őrei valamikor a '30-as években:gulag_orok.jpgSzeptember 17. : Mai norma négyünk részére csak úgy lett kész, hogy egy …? kaptunk, egyet meg találtunk. Aranyos családom mi lesz veletek.

Szeptember 18. : Ma barakképítőknél dolgoztam, valamivel gyengébb, mint előzőleg. Istennek legyen hála, és kértem, hogy maradhassak. 

Szeptember 19. : Nadrágom teljesen elhagy, már foltozni sem lehet. Fagyás feltétlen biztos ebben a hidegben, mi van és legfőképpen lesz. Családom?

Szeptember 20. : Édes Anyukám, Szüleink, Testvéreink mikor látlak Benneteket. A túlzott remények lefagytak, mikben úgy sem hittem.

Szeptember 21. : Ma bekerültem a 600-as csoportba. 10 főnek 600 db ?-es fát kell kivágni és kirakni. Ez több a duplájánál annak, mit meg lehet csinálni.

Szeptember 22. : Lassan kidőlünk sorban, Fiáth Géza után Erdélyi Laci került sorba. Útról hozták haza összeesve. Kidől mindenki, végkimerülésben.

Szeptember 23. : Ma az ünnep (vasárnap) kedvéért újabb kitolás, este kilencig fadöntés, csaknem az őrökre, egymásra döntöttük a fát, mert sötétben nem láttuk, mit csináltunk. Édes Anyukám, ilyen iramban egy-kettőre teljesen tönkremegyek, még csontom-bőröm sem jut Hozzátok. Isten!

Szeptember 24. : Ma megint hatszázaztunk, természetesen kinntartással, pedig rosszabb csoportok is bejöttek ebből, majd egy órával. Igazságszerető nép…

Szeptember 25. : Ma látszik, mennyi a hiány a felvételezésben. Ellenőrző őrnagy van kint, három napi húst kaptunk, kölest, olajat, ami különben elveszett volna.

Szeptember 26. : Megindult az építkezés, teljes erővel, de a legnagyobb betegeket, kiket az orvos kórházba utalt, még azokat is munkára, nehéz munkára kiviszik. Ezek, ha nem dolgoznak, büntető szakaszba kerülnek.

Szeptember 28. : Bunkerépítéshez kerültem, illetőleg fürdőhöz. Itt teljes erővel folyik a munka, emberfeletti erővel, mi nincs arányban mostani kondíciónkkal. Az egész nép kivan teljesen, naponta egy-egy szerencsétlenség is esik, nem beszélve a kidőlésről.

Szeptember 30. : Anyu édes, újabb hírek, olyan jó hírek futnak, hogy semmi szín alatt sem lesz igaz. Sajnos. Általában az októberi leváltásról, utazásról szólnak. Nem tudom, hogy sikerül-e még látni Benneteket ennek dacára.

Október 1. : Újabb elseje, főzelék újabb csökkentésével. A nagy hírek túlzók. Másodikára szólok természetesen elhallgattak. Anyu?

Október 2. : Az egész nép teljes kimerültséghez áll közel. 1-i fürdésnél néztem, mindenki csont és bőr, semmi-semmi más. A leváltásról csak beszélnek.  

Egy Gulágról hazatért hadifogoly orvosi vizsgálata 1946. Debrecen:hazatertek_orvosi_vizsgalata_1946_2.jpgOktóber 3. : Ma összeírták a jó munkásokat, én ebből kimaradtam, mert mindenütt kevés ideig dolgoztam. Ezek pótkenyeret kaptak.

Október 4. : Ma váratlanul szabadnap, szokásos munkával. Nehezen sikerült kimaradni.

Október 5. : Emberek napról-napra esnek össze, mind több és több a teljesen elcsigázott, legyötört!

Október 6. : Lassan én is erre a sorsra jutok. Nincs más rajtam, csak csont és bőr vagyok, sőt már az sem.

Október 7. : Ma megjött a felváltás; időben, őrületes hóviharban. Természetesen roboti. A téli szállásnál építkezés. A háncsolónál majd az isten hidege vert meg. Anyu édes, rég lemondtam, hogy lássalak, és időtlen szomorúsággal tölt el. De reményem sincs.

Október 8. : Bajtársaim szememre vetik, hogy ideges vagyok, sokszor magam is észreveszem, hogy majd eszem megy el s talán nem is ok nélkül. Látom, hogy megy össze minden ember, napról-napra romlik mindenki; nem is tudok másról írni.

Október 10. : Édes Anyukám, ma segíts, kérlek ebből a bajból kikerülni, nagy butaságot csináltam, mert az éhség vitt rá. Aranyos gyermekeim most legyetek imáitokkal segítségemre. Ti imáitok még tiszták és kedvesebbek az Istennél. Segíts Istenem s én minden ígéretem beváltom.

Október 13. : A héten meghalt három bajtárs, Szeles Lajos Apcról, Józsa Szécsényből és Mondok Dezső Pélyről.

Október 14. : Ma költöztünk az új barakkba, teteje még csöpög, alja teljesen sár, sőt tetőzetről is potyog a sár a rések között. Anyu, ma szívrohamszerű tünemény vett erőt rajtam, annyira le vagyok már gyengülve.

Október 15. : Jelentkeztem a gyengélkedőre, két nap pihenést engedett az orvos. Talán használ valamit. Családom?

Október 16. : Ma feküdtem egész nap, azonban még jobban kifáradtam. Megint hírek pro és kontra.

Október 17. : Megérkezett Kraszniborból* a magyar orvos. Sok jó hírt mesél, január 1-ig való feltétlen hazaszállításról. Sajnos azonban egyáltalán nem hiszek. (*Krasznij Bor, Szmolenszk közelében, 327/0 sz. Gulág tábor.) 

Október 18. : Beosztottak a bunker fűtőkhöz, fahordás, favágás és tüzelés. Bizonyos könnyítés, azonban nekem már ez is sok.

Október 19. : Édes Anyám, de messze estem Tőled. Ebben az időben nem tudom, hogy jutok hozzád.

Október 20. : Egy év elég az ember teljes tönkretételéhez. Ebből fél év hadifogság.

Október 21. : Ma végképp összetörtem, kezem kötözésénél erős szívrohamom volt, teljesen elájultam. Láttam magam, mint Charon vitt át a Stixen és haladtunk az óriási lángokkal égő pokol felé.* Anyu édes, nem is kell négy év, hogy itt maradjunk, elég pár hónap. Orvosi vizsgán 509 alkalmatlan. (*Kharón görög mitológiai alak, az Alvilág révésze. A holt lelkeket ő szállította át ladikjában a Sztüx folyón.)

A kép illusztráció, munka télen a Gulágon:teli_gulag.jpgOktóber 22. : Ma feküdtem, egész nap aludtam, nagyon jól esett. Karajevó, erdei tábor.

Október 23. : Ma belső munkára osztottak, még itt sem pihenheti ki magát az ember. Anyu 200 km autóút, s vasút még.

Október 24. : Teljesen összetörtem, mozdulni alig tudok.

Október 25. : Bunkerünk teteje ázik, itt csak betegség az úr.

Október 26. : Indulás vissza Kraszniborba, 10 km gyalog az úton és végül vonaton. Egyelőre 50 ember.

Október 27. : Megérkezés Kraszniborba, itt betegnek kezelnek, hírek jók. (327/0 sz. Gulág tábor Krasznij Bor, Szmolenszk közelében, Szmolenszki járás, a hírhedt Katyntól nem messze)

Október 28. : Ellátás, a mai ebéd különösen jó, hozzá sem hasonlítható a kintihez. Édes Anyám, ha hírek jók, beválnak, úgy hamar indulunk, csak hinta ne legyen.

Október 29. : Munka betegeknek is, én összeestem, du. bent maradtam. Nehéz, gyeptéglavágás és hordás.

Október 30. : Szív vizsgán állítólag nem komoly baj; sok hír, már rosszak is futnak. De. 1000 nemzetiségi fogoly ment ma.

Október 31. : Egész nap fekvés, de mégis sokat kiráncigálnak.

November 1. : Ma szintén fekvés.

November 2. : Édes Anyukám, ma reggel Veled és Teba lányunkkal süteményt ettünk. Égettél gyertyát értem?

November 3. : Azt hiszem elsirattál, s jogos is, mert annyi, sőt rosszabb mint ha otthon a temetőben pihennék. Ez megadná lelki nyugalmad, s fiatal vagy, biztosíthatná gyermekeink, nem is tudom kettő-e vagy három felnevelését. Itteni társainkból háromnak már agyára ment az állapot, azonban ha így megy, én is odajutok. Lábam gyűlik, alig állok rajta.

A képen az 1731/0 sz. - Szmolenszki terület - Roszlávi lágerének helyén felállított magyar síremlék (kép forrása Hadtörténeti Intézet és Múzeum):sir_felirat_2.jpgNovember 6. :  Bal sípcsontomon fejlődik egy kelés, a kezem meg sem gyógyult, kosz, piszok, a tetű is előbb megeszi az embert, mint innen el fogunk – persze hazafelé – indulni. Az első jó hírekről ma már semmi, az is csak hinta volt. Tény az, hogy páran dolgoznak csak, de nap mint nap egy két emberrel többet ráncigálnak elő. Kelésem kifakadt, belső nadrágom, sőt a felső is teljesen átázott gennyel, vérrel. Kötésen még az orvos is csodálkozik, hogy lehetett ilyet szerezni. Tojás nagyságú daganat s benne három közép.

November 10. : Tölgyessy bajtárs, Baja (keresk.) meghalt a héten, sőt hírek szerint zöld lágerekben is két újabb halott van.

November 11. : Ma fertőtlenítés, aránylag hasznos, most azt nézték, mikor pusztul a tetű. Igaz nagyon sokáig tart, mert ennyi tetűje nem volt még a gárdának. Anyukám ideérkezéskor azt hittem, hogy ma már utazunk azonban ez is csak hinta. Hogy mi lesz velünk, Isten sem tudja.

November 12. : A társaság már mint az állat, bent végzi szükségletét, de még a kitakarításról sem gondoskodik. Különben is olyan piszokban vagyunk, hogy otthon egy rendes gazda állatai tisztábban vannak elhelyezve és tartva.

November 16. : Karácsonyra mégsem leszünk otthon, mint előre gondoltam, dacára, hogy a németek is haza akarnak menni. Istenem itt fogsz bennünket elpusztítani.

1. rész

2. rész

3 rész

4. rész

5. rész

Folyt. köv.

7. rész

Szólj hozzá!
Címkék: egyeb háborús

A bejegyzés trackback címe:

https://timegoesby.blog.hu/api/trackback/id/tr5715620056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása