Steven Soderbergh 2011-es thrillere most, a koronavírus fertőzés időszakában újra előtérbe került, mivel a film egy, a mostanihoz nagyon hasonló és szintén félelmetesen gyorsan terjedő járványról szól, ami megállíthatatlannak tűnik. A történet több szálon fut, amelyek bemutatják egyrészről azt, hogy az átlagember hogyan éli meg mindezt és milyen hatással van az életére, másrészről pedig azt, hogy a hatóságok, a járványügyi szakemberek, orvosok mit tesznek a megállítása és egy vakcina kifejlesztése érdekében. A film all star színész csapatában feltűnik Kate Winslet, Laurence Fishburne, Jude Law, Gwyneth Paltrow Matt Damon és Marion Cotillard is.
Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow) egy hong kong-i üzleti útról Amerikába visszatérvén megáll Chicagoban, hogy találkozzon régi szeretőjével, hogy egy rövid szexuális együttlét erejéig felelevenítsék a régi kapcsolatukat, mielőtt hazamenne minneapolisi otthonába férjéhez, Mitchhez (Matt Damon) és két gyerekéhez. Beth már a repülőn rosszul érezi magát, de azt hiszi, hogy mindez csak az utazástól van. Mire hazaér már nagyon beteg és hamarosan meg is hal, de előtte még megfertőzi férjét és kisebbik gyerekét is. Az orvosok a nő boncolása közben rájönnek, hogy egy új vírussal állnak szemben. Mitchet karanténba helyezik megfigyelés alá, ahol kiderül, hogy immunis a rejtélyes vírusra. Eközben Hong Kongban, Londonban, Tokióban, majd egy idő után mindenhol a vírus elkezd terjedni, köszönhetően azoknak az embereknek, akikkel Beth érintkezett üzleti útja során a szállodában, a bárban, a kaszinóban és munkahelyén. Az amerikai és világ egészségügyi szervezetei elkezdenek dolgozni a járvány megfékezése és egy vakcina kifejlesztése érdekében, miközben a vírus rengeteg halálos áldozatot szed. Dr. Ellis Cheever (Laurence Fishburne) az Amerikai Járványügyi Szervezet vezetője Dr. Erin Mearst (Kate Winslet) bízza meg azzal, hogy feltérképezze a vírus terjedését, miközben orvosok és tudósok, köztük Dr. Ian Sussman (Elliott Gould) és Dr. Ally Hextall (Jennifer Ehle) megpróbálják kitenyészteni a vírust, annak érdekében, hogy kifejlesszenek egy vakcinát ellene. A járvánnyal küzdő szakemberek dolgát ráadásul nem csak a gyorsan és agresszíven terjedő vírus nehezíti, de olyan összeesküvés-elméleteket gyártó emberek is, mint amilyen Alan Krumwiede (Jude Law), aki hamis információkat terjeszt a neten annak érdekében, hogy anyagilag megszedhesse magát. Közben a járványügyisek versenyt futnak az idővel, annak érdekében, hogy az emberiség túlélhesse a járványt….Steven Soderbergh rendező már régóta tervezett egy olyan filmet, ami reálisan mutat be egy veszélyes és gyorsan terjedő járványt és annak a társadalomra és az egyénre gyakorolt hatását. A 2003-as SARS és a 2009-es influenzajárvány után összeült Scott Z. Burns forgatókönyvíróval, hogy ezen tapasztalatokból és történésekből összehozza a maga járvány katasztrófafilmjét.
A Fertőzés tartalmaz minden olyan témát, ami csak előjöhet egy, az egész emberiségre veszélyes, gyorsan terjedő járvány miatt.
A több szálon futó események során a film bemutatja azt a tudományos folyamatot, aminek során a kutatók megpróbálják karakterizálni és kitenyészteni a vírust, annak érdekében, hogy elhárítsák az egész emberiség létét fenyegető veszélyt. Eközben pedig a folyamatban részt vevő embereknek a személyes motivációikat és professzionális etikát is össze kell valahogy egyeztetniük, ami nem mindig sikerül. A járványügyi szakember is csak ember, akinek vannak hozzátartozói, és akiket biztonságos helyen akar tudni, miközben másokat még nem tájékoztathat a veszély nagyságáról.
Egy járványról szóló film esetén nem maradhat el a tömegpszichológia és tömegpánik bemutatása sem, amiben láthatjuk, hogy az emberek egy pillanat töredéke alatt maguk mögött hagyják az ún. civilizált viselkedést és az addigi társadalmi normákat, vagy akár jogszabályokat. Innentől kezdve csakis az ősi túlélési ösztönök mozgatják a zavarodott és magát tehetetlennek érző egyént, aki első lépésben gyógyszertárakat és boltokat fosztogat, majd egymás ellen fordulva a másik tulajdonát is meg akarja szerezni, aminek következményeképpen előkerülnek a fegyverek, hiszen immár nem csak a vírus, de a többi ember ellen is védekezni kell valahogy. Ekkor az ember már nem társadalmi, hanem egyéni szinten cselekszik, ami általában az önzőség és kapzsiság felé löki az emberiséget, függetlenül attól, hogy a járvány ellen küzdők a szabályokat sokszor annak érdekében hágják át, hogy leküzdhessék a vírust.A tömegpánik kialakulását a megfelelő tájékoztatás és információ hiánya is elősegíti. A filmben azonban az is jól látható, hogy az információhiány nem feltétlenül rossz szándékú elhallgatás, mintsem inkább a járványügyi szervezetek, hatóságok egyensúlyozása a tájékoztatás és elhallgatás között annak érdekében, hogy elkerülhessük a mindent nagyon destruktív irányba terelő tömegpánikot, amíg nem tudják egészen pontosan, hogy mivel is állnak szemben. Ezt az egyensúlyt azonban nem mindig találják meg, és ekkor előtérbe kerülhetnek olyan összeesküvés gyártók is, akiknek tevékenysége még a vírusénál is károsabb és halálosabb, mivel dezinformációt és félelmet terjesztenek, akár ostobaságból, akár anyagi, politikai vagy egyéb érdekből.
A tömegpánik és a megfelelő információ hiánya pedig az embereket egy nagyon mély bizalmatlanságba taszítja egymás és a társadalmi rendszer iránt, miközben a járvány leküzdésének, a további fertőzések megakadályozásának egyik kulcsa pont az egyének együttműködése lenne, annak érdekében, hogy a valóságban ne hangozhasson el az a párbeszéd, mint a filmben két, éppen tömegsírba temetést végző vegyvédelmi ruhába öltözött ember között:
Vegyvédelmis 1: „Mikor fogytak el a hullazsákok?”
Vegyvédelmis 2: „Két nappal ezelőtt.”Egy járványról szóló film esetén pedig mindig nagyon érdekes az emberek közötti kapcsolatok bemutatása, amit ez esetben nem csak érzelmi és intellektuális szinten kell érteni, hanem érintkezési szinten, aminek eredményeképpen megfertőzzük egymást. A bárpultos elmos egy olyan poharat, amiből előtte egy fertőzött ember ivott, egy pókerzseton megfújása, hogy szerencsét hozzon, miközben csak a halálos betegséget terjeszti, abból a bárpulton lévő tál mogyoróból evés, amiből előtte egy fertőzött evett és a többi, aminek eredményeképpen a film végén eljutunk a kiindulási ponthoz egy denevérhez és egy disznóhoz.
Dr. Erin Mears: „Valahol a világban egy rossz disznó találkozott egy rossz denevérrel.”
A film bemutatja azt is, hogy ilyen körülmények között még a demokráciákban is érvényesül a politikai és/vagy haveri alapon történő részlehajlás, amikor nem az Egészségügyi Szervezet egyik kutatóját mentik ki, akinek munkája fontos a járvány leküzdésében, hanem egy szenátort, aki mindehhez nem tud semmit hozzátenni. De megjelenik a gazdasági érdekeltség is az összeesküvés elméletes karakteren keresztül. Mindezek ellenére a filmben nincsenek klasszikus hősök és gonosztevők, inkább csak a szürke különböző árnyalataiban mozgó emberek. Bár ha nagyon akarunk, akkor találhatunk hőst, Dr. Mears-t és gonoszt, Krumwiede, az összeesküvést gyártó blogger személyében.
Dr. Ian Sussman: „A bloggerkedés nem írás. Csak graffiti központozással.”A forgatókönyv több szálon futó történetében némelyik szál egészen kiváló, míg némelyik kevésbé működik jól.
Matt Damon alakítja Mitch Emhoffot, aki a film „átlagemberét” testesíti meg. Mitchnek villámcsapásszerűen lép az életébe a járvány, felbolygatva mindent, ami után élete már nem is folyhat ugyanabban a mederben, mint addig. Mitch az az ember, akinek sem szaktudása, sem pontos információi nincsenek a járványról, ezért zavarodott és kiszolgáltatott, amit a színész megfelelően átadott. Az Emhoff család történetszála mégis kevésbé működik jól, mint a többi, függetlenül attól, hogy izgalmasan indul a felesége megfertőződésével, de utána egy kicsit ellaposodik, ráadásul a film legkevésbé reális és „leghollywoodibb” jelenete is ehhez kapcsolódik lányán keresztül a film vége felé, amely meglehetősen kilógott ebből az egyébként reális filmből.
Vele szemben Laurence Fishburne kiváló volt Dr. Ellis Cheever, a Járványügyi Hivatal vezetőjének szerepében. Cheever egy intelligens és racionális ember, akinek azonban az egyéni motivációja, személyes érzelme egyszer legyőzi a szakmája által megkövetelt etikát, aminek eredményeképpen még a járvány legelején figyelmezteti menyasszonyát, hogy hagyja el a várost, de ne szóljon a veszély nagyságáról senkinek. Nagy valószínűséggel mindenki ezt tette volna a helyében, ezért aztán nem is tekintünk rá rossz fickóként, inkább csak mint egy olyan emberre, akinek meg vannak a maga gyengébb pillanatai, mint mindenkinek. Laurence Fishburne már akkor is nagyon ott van minden filmjében, ha nem is csinál semmi különlegeset, mert a jellegzetes hangja, termete, megjelenése erre predesztinálja. De itt ráadásul még csinál is, hiszen Dr. Ellis Cheeverként sugározza magából pozitív értelemben vett hatóságot, aki belső információ birtokában azért elkövet egy nagyon emberi hibát.Jude Law játszotta Alan Krumwiede kormányellenes összeesküvés-elméleteket gyártó bloggert, aki film legnegatívabb karaktere, mivel tevékenységével ő az, aki a leginkább megnehezíti a hatóságok küzdelmét a járvány ellen. A bloggerről aztán kiderül, hogy anyagi érdekek vezérlik tevékenységében, hiszen úgy szerez pénzt, hogy a vírus ellen teljesen hatástalan alternatív gyógymódokat reklámoz. Jude Law mint mindig, most is kiváló volt szerepében.
Kate Winsletet láthatjuk Dr. Erin Mears, egy olyan járványügyi szakember szerepében, aki a „frontvonalon” próbálja feltérképezni a vírus terjedését és annak metódusát. Talán ez a film legjobb szála, köszönhetően egyrészről Winslet játékának, másrészről pedig azért, mert érzelmileg is megfogja a nézőt, függetlenül attól, hogy a film emocionálisan nem nevezhető hatásvadásznak.
Gwyneth Paltrow alakította Beth Emhoffot, a vírus első áldozatát, aki a történet központi figurája, függetlenül attól, hogy nagyon hamar meghal a film során. A járványügyi szakemberek nyomozása azonban az ő személye körül zajlanak, ahogy megpróbálják feltérképezni, hogy kikkel került kapcsolatba, hogy megtalálják a fertőzés kiinduló pontját.
A mellékszerepekben is kiváló színészeket láthatunk, többek között Jennifer Ehle-t, aki Dr. Ally Haxtallt játszotta, egy olyan kutatóorvost, aki a szabályokat megszegve saját magán teszteli a vakcinát. Hozzá hasonlóan Elliott Gould is egy szabályszegő egyetemi kutatóorvost játszik, aki kitenyészti és így azonosítani tudja a vírust, annak ellenére, hogy a minták megsemmisítésére utasították korábban. Marion Cotillard pedig Dr. Leonora Orantest játszotta, akinek az a feladata, hogy megtalálja a fertőzés forrását.A filmet Steven Soderbergh fényképezte Peter Andrews álnéven. A rendező gyakran és hosszasan fókuszált egy-egy olyan tárgyra, ami a történet során a fertőzést átvitte egyik emberről a másikra. Ezek a tárgyak így összekapcsolták az egymást megfertőző embereket, elősegítve a film multinarratív felépítésének egységes érzetét. A zenét Cliff Martinez szerezte, akinek legfontosabb feladata az volt, hogy meghatározza a film sebességét és a félelemmel teli atmoszféra kialakítását. Martinez ennek érdekében elektronikus zenét használt, amit ötvözött némi nagyzenekari elemmel. A kiváló fényképezéssel szemben a zenét én kevésbé jól sikerültnek éreztem, mivel sokkal inkább adott a filmnek egyfajta kémia laborgyakorlat hangulatot, semmint egy félelemmel teli, halálos járványról szóló thriller fílinget.
Steven Soderbergh rendező több történetszál segítségével készített egy globális járványról szóló katasztrófa filmet, ami az eddigi hasonló típusú filmek között a legreálisabban mutatja be a témát, még akkor is, ha egy-két jelenetet túl hollywoodira is sikerült. Szerencsére a Fertőzés nem ment el abba az irányba, mint ami általában jellemző, és aminek keretében olyan elcsépelt karakterek jelennek meg, mint a korrupt politikus vagy a kapzsi vállalkozó, függetlenül attól, hogy a témák érintőlegesen itt is megjelennek, de a film legnagyobb erőssége, hogy nagyon realisztikus elemekkel fejezi ki azt, hogy mivel is jár egy ilyen világjárvány. A Contagion számos eleme kísértetiesen ismerősen csenghet manapság, mint a hatóságok részéről a járványra adott nem megfelelő válaszreakció, ami először mindig a veszély kisebbítéséről vagy éppen elhallgatásáról szól, mint Kínában, vagy a karanténok elrendelése, kijárási tilalom bevezetése, és ezekkel együtt az egyén szabadság korlátozása a járvány terjedésének megállítása érdekében. Remélhetőleg a fosztogatásig és a társdalom összeomlásig nem jutunk el, úgy mint a filmben.
Értékelés: 7,5/10
Részlet a filmből: