Time Goes By

Hollywood aranykorának titkolt meleg sztárjai 2. rész

2017. május 28. 10:53 - Time Goes By

Leszbikusok Hollywood hőskorában

Hollywood aranykorának titkolt meleg sztárjait bemutató második részben  a leszbikus vagy biszexuális színésznők láthatóak a meleg férfi sztárokról szóló eső rész után. A színésznők - és stúdióik - legalább annyira titkolták szexuális orientációjukat a nyilvánosság előtt, mint férfi társaik, és a legtöbbjéről esetükben is csak haláluk után tudta meg a széles közvélemény, hogy közülük is jó páran abba a bizonyos "varrókörbe" tartoztak, Marlene Dietrich szavaival élve. A filmstúdiók előszeretettel szerveztek látszatházasságokat meleg színészeik és színésznőik között, hogy eltereljék róluk a "gyanút". 

Számos híres színésznő esetében előfordult, hogy csak olyan róluk szóló életrajzi vagy Hollywood meleg történelmét kutatók könyveiben derült fény valódi szexuális orientációjukra, mint pl. William J. Mann: Behind the Screen: How Gays and Lesbians Shaped Hollywood vagy Axel Madsen in The Sewing Circle: Female Stars Who Loved Other Women, esetleg olyan botránykönyvekből, mint Scotty Bowers Full Service: My Adventures in Hollywood and the Secret Sex Lives of the Stars.

A listán található színésznők nagy része Hollywood történetének legnagyobb sztárjai közé tartoztak, akik közül jó páran az Amerikai Film Institute legnagyobb hollywoodi színésznők listáján is szerepelnek, és ebben a sorrendben láthatóak az alábbi felsorolásban is. Nem lesz nehéz észrevenni, hogy közülük jó néhányan közelebbről is "ismerték" egymást, ami azt mutatja, hogy elég behatároltak voltak az ismerkedési lehetőségeik. Kapcsolatrendszereik jól láthatóak az alábbi kapcsolati térképen (bár ezek egy része inkább csak pletykákon, semmint bizonyított információkon alapul). A térképen jó pár hatalmas karika szinte kiszúrja az ember szemét, amelyek olyan nőket jeleznek, akiktől a legtöbb hollywoodi leszbikus kapcsolat kiindult: Greta Garbo, Marlene Dietrich, Katharine Hepburn, Joan Crawford, Tallulah Bankhead színésznők, Mercedes de Acosta (írónő).A teljesség igénye nélkül:Katharine Hepburn (1907-2002), minden idők legnagyobb hollywoodi női sztárja, az AFI listájának első helyezettje, akit több, mint 60 éves pályafutása alatt 12-szer jelöltek a legjobb színésznő Oscar-díjára, amit négyszer meg nyert is - számtalan más díj mellett. Katharine Hepburn megtestesítette a XX.század Amerikájában a modern nőt, aki manapság már hatalmas szexuális étvágyáról is híressé vált, hiszen nem csak Hollywood legnagyobb női sztárja, de talán a legtöbb nőt elfogyasztó dyke-ja is volt. A felső osztálybeli előkelő családból származó Hepburn kiskorában "tomboy", azaz nagyon fiús lány volt, aki "Jimmy-nek" hívta magát. 

Élete során egyszer volt férjnél 1928-1934 között, de utána már soha többé nem házasodott meg. Gyereket sem akart, mert úgy gondolta, hogy a gyereknevelés egész embert kíván, amit ő nem tudna megadni. Stúdiója annak érdekében, hogy elfedje valódi szexuális orientációját, kreált neki egy nagyon romantikus fedősztorit Spencer Tracyvel, a kor egyik legnagyobb színészével, amely kapcsolattal a stúdió két legyet ütött egycsapásra, hiszen Hepburn leszbikussága mellett Spencer Tracy biszexualitását is "eltüntette". Mindazonáltal ők ketten tényleg bizalmas jó barátok voltak egészen Spencer Tracy haláláig, de kapcsolatuk nagy valószínűséggel ebben ki is merült. Spencer mellett előszeretettel barátkozott más meleg vagy biszexuális hollywoodi emberekkel, baráti körébe tartozott George Cukor és Howard Hughes is. Hepburn mindemellett szeretett olyan filmekben játszani, ahol ha csak közvetve is, de felvillanthatta egy kicsit valódi identitását, ilyen volt pl. az 1935-ös Sylvia Scarlett c. filmje, amiben nem csak, hogy fiúnak öltözik, de őt fiúnak gondolván egy nő meg is csókolja, aki mindezek előtt még bajszot rajzol neki. A jelenet a poszt végi videóban látható.  Scotty Bowers, Hollywood legnépszerűbb stricije  szerint legalább 150 nőt szállított Hepburn-nek az idők folyamán, kb. 50 év alatt. Katharine általában "kedves, fiatal sötét hajú lányokat" kért tőle, olyanokat, akik "nem használnak túl sok sminket". A legtöbb lánnyal csak egyszer-kétszer "randizott", de voltak olyanok is, akikkel hosszabb-rövidebb idei kapcsolatban maradt, akik között is különleges helyet foglalt el egy Barbara nevű lány, akivel 49 éven keresztül találkozgattak. Persze ez a kapcsolat nem akadályozta a színésznőt, hogy másokkal is randizzon, már csak azért sem, mert Barbara ez idő alatt háromszor is férjhez ment. Mindenesetre Hepburn a végrendeletében 100 ezer dollárt hagyott rá.

Persze Scotty által szállított névtelen nők mellett ismertebbekkel is kapcsolatba került, ráadásul nem csak Hollywood biztonságos berkein belül ismerkedett, hanem a felső tízezer világában jártas színésznő kapcsolataiban "civilek" is szerepet játszottak, akik főleg a "felsőbb körökből" kerültek ki, Ilyen volt például Laura Harding is, aki az American Express örökösnője volt abban az időben.  Zsákmánya közé tartozott Irene Mayer Selznick is, aki Louis Mayer, az MGM filmstúdió vezetőjének lánya és David O. Selznick producer felesége volt sokáig. Színésznők közül Billie Burke-t vagy éppen  Denise Parkert szokták emlegetni.Greta Garbo (1905-1990) svéd születésű amerikai színésznő, az AFI listáján jelenleg Hollywood 5. legnagyobb női sztárja, akit háromszor jelöltek Oscar-díjra. Garbo soha nem volt házas, még a némafilmes korszakban John Gilbert színésszel járt egy pár évig, azonban az ő legfontosabb kapcsolata Mercedes de Acosta, egy nem túl sikeres írónő volt.

Leszbikus pályafutását még a némafilmek korszakában kezdte, amikor megismerkedett Lilyan Tashman színésznővel, aki mellett más kolléganőivel is lefeküdt.1931-ben barátkozott össze a már említett Mercedes de Acostával, akivel elég viharos volt  a kapcsolata, aminek legfőbb oka a hangulatváltozások, na és persze más nők voltak. Kapcsolatuk alatt Garbo 181 levelet, képeslapot írt barátnőjének, amelyek közül csak 87 publikus a nagyközönség előtt a philadelphiai Rosenbach Múzeumban, a többit a család nem engedélyezte kiállításra és kutatásra. Mercedes de Acosta Garbo mellett Marlene Dietrich-hel is összejött, és talán nem meglepő, de Garbo és Dietrich is megismerkedtek közelebbről ami még hollywoodi karrierjük előtt történt. A kapcsolat azonban nem ért túl jól véget, ami miatt Garbo és Dietrich egész életükben utálták egymást, erről bővebben itt. Mellettük kapcsolatban állt Louise Brooks-szal, Billie Holiday-jel, Lilyan Tashmannal és Tallulah Bankheaddel is. Többek között. Katharine Hepburnhöz hasonlóan neki is volt egy olyan szerepe, amiben férfinak öltözvén megcsókol egy nőt, mégpedig az 1933-as (cenzúra előtti) Queen Christina c. filmben, a fenti gif-fen látható a jelenet.Marlene Dietrich  (1901 – 1992) német származású, amerikai színésznő, az AFI legnagyobb női sztárok listájának 9. helyezettje jól ismert a szexis mély hangjáról, hosszú szipkás cigarettáiról és az olyan filmekről, mint a Kék angyal vagy a Shanghai Express. Mindemellett pedig a biszexuális színésznő a '20-as évek berlini, majd a '30-as évektől kezdve a hollywoodi leszbikus underground egyik legfontosabb alakja volt. Marlene előszeretettel használta erre a szubkultúrára kissé ironikusan a "varrókör" kifejezést, utalván a hagyományosan nőiesnek gondolt tevékenységre. Mindenesetre sokan voltak Marlene varrókörének tagjai.

Dietrich több, mint 50 évig férjnél volt és egy lánya is született házasságából, de ez nem zavarta abban, hogy Berlin, majd Hollywood egyik legpromiszkuisabb embere legyen. Dietrich biszexuális volt, és kis túlzással élve egész pályafutása a hódításról szólt, amely során végeláthatatlan számú kalandba bocsátkozott. Hosszabb, rövidebb kapcsolatok tömkelegében volt része, amelyek sokszor át is fedték egymást, és az sem érdekelte különösebben, ha a célpont éppen valamilyen kapcsolatban élt. Férfizsákmányai közé tartozott Gary Cooper, akire pedig nagyon vigyázott a kissé őrült és nagyon féltékeny mexikói barátnője, John Wayne, Errol Flynn, John F. Kennedy, vagy éppen Douglas Fairbanks Jr, aki pedig ekkoriban Joan Crawford férje volt. De a már említett de Acostával is akkor jött össze, amikor az még együtt volt Garboval. Garbot tekintették az ő legnagyobb riválisának, mind a filmeket, mind a szeretőket tekintve, akivel még Németországbban volt egy pár hétig tartó kapcsolata, ami után egy életre szóló viszály kezdődött köztük. Egyik fura hódítása volt Jack Warner stúdióvezető felesége, de körei közé tartozott Edith Piaf francia énekesnő, a színésznők közül pedig Claudette Colbert, Tallulah Bankead, Barbara Stanwyck stb. De hagyjuk is ennyiben, mert képtelenség lenne mindenkit felsorolni.

Egyszer azt nyilatkozta, hogy "Nincs bennem férfiak iránti erős birtoklási vágy. Talán ez azért van, mert a reakcióim nem kifejezetten nőiesek. Sose voltak."Joan Crawford (született: Lucille Fay LeSueur 1904–1977) 10. legnagyobb hollywoodi női sztár és háromszoros Oscar-jelölt manapság a hollywoodi történetírók egyik legfontosabb célpontja, hiszen traumákkal teli gyerekkora, anyjával való hideg és rossz viszonya, mostohaapja szexuális zaklatása, karrierje előtti prostituáltsága, viselkedése, sztárallűrjei, Bette Davis-szel való viszálya, botrányok a gyereknevelése körül, számtalan szexuális hódítása - amelyekből a férfiak mellett a nők sem hiányozhattak -, mind-mind remek témát jelentenek, másrészről egy nagyon komplex személyiség is kirajzolódik mindezek mögött. Most maradjunk a biszexualitásánál és szexuális hódításainál, ami nála mondhatni, hogy pszichés alapú volt, és görcsös bizonyítási kényszerének is részévé vált. Érzéketlen anyja is tudott arról, hogy mostohaapja már 11 éves korától kezdve rendszeresen zaklatta, amit Joan gyerekfejjel úgy fogott fel, mint a szeretet egyetlen megnyilvánulását, és ami a későbbiekben jelentősen meghatározta szexuális hódítási vágyát. Mindezzel együtt meg is utálta a férfiakat, akikkel jellemzően inkább csak azért feküdt le, hogy ezzel előmozdítsa karrierjét. Persze azért voltak kivételek ez alól, mint pl. Clark Gable vagy Franchot Tone, de az igazi élvezetet a nők meghódítása jelentette számára. 

Joan már hollywoodi karrierje előtt, táncosnő korában is lefeküdt lányokkal, azonban a vadászterülete jelentősen kiszélesedett színésznői karrierje megkezdése után. Mielőtt azonban még meg tudott volna élni ebből, kénytelen volt leszbikus pornót forgatni, amivel azután őt is és a stúdióját is zsarolták a későbbiekben. Az első igazi fellobbanása még némafilmes korszakában történt Anita Page színésznő iránt. A későbbiekben számos más színésznővel összejött, Joan ugyanis elsősorban köztük hódított. Barátnői és kapcsolatai közé tartozott Dorothy Sebastian, Gwen Lee, Claudette Colbert, Martha Raye vagy éppen Barbara Stanwyck, akinek portréja még new yorki lakásának falán is kint lógott. Ma már legendás Joan Crawford és Bette Davis közötti viszály, amiről idén még egy sorozat is készült Feud címmel Jessica Lange és Susan Sarandon főszereplésével. Számtalan oka volt ennek a rivalizálásnak, de sokan állítják, hogy az egyik  az volt, hogy Davis visszautasította Joan közeledését. Ezt Crawford egyik kijelentésére alapozzák, amit szeretőjéről, majd későbbi férjéről Franchot Toneról és Davisről tett, aki szerelmes volt Tone-ba:"Franchotot nem érdekli Bette, de én megbökdösném, ha éppen olyan hangulatban lennék."

A meglehetősen alulról jött Joan Crawford egész hollywoodi karrierje során azért küzdött, hogy a filmvilág krémje, azok között is elsősorban a nők, befogadják és elismerjék tehetségét. Ő ennek jelét abban látta többek között, ha szexuálisan is meg tudja hódítani ezeket a nőket, köztük is legnagyobb ideáljait Marlene Dietrichet és Greta Garbot. Garboval való találkozása nagyon nagy hatással volt rá, akivel a Grand Hotel c. közös filmjük forgatásakor dolgozott együtt. Garbo barátságos volt vele, és állítólag Joan arcát két oldalról a tenyerébe fogta megismerkedésükkör, amiről később Crawford úgy nyilatkozott egy interjúban - amikor még titoknak számított szexuális orientációja - , hogy "ha bármikor leszbikus lettem volna az életemben, akkor ebben a pillanatban álltam hozzá a legközelebb."Barbara Stanwyck (született: Ruby Catherine Stevens 1907-1990) az AFI listájának 11. helyezettje, akit négyszer jelölték Oscar-díjra, ötször Golden Globe-ra és Emmy-díjra. A "noirok királynője" számtalan klasszikus film főszereplője volt, aki az 1944-es Double Indemnity után egy időre egész Amerika legjobban kereső nőjévé vált. Ő a régi Hollywood egyik legambiciózusabb színésznője volt, aki karrierje megóvása érdekében mindent megtett, hogy leszbikus kapcsolatairól semmi ne szivárogjon ki, nem véletlenül kapta a "Hollywood legtitkosabb leszbikusa" nick nevet. Az ő leghosszabb és legfontosabb kapcsolata Helen Ferguson volt, aki reklámszakemberként dolgozott mellette és más hollywoodi sztár mellett. Bár nem éltek együtt, de sokszor előfordult, hogy Helen a hétvégéket Stanwyck házában töltötte. Stanwycknek rajta kívül még Crawforddal, Dietrichhel, és Tallulah Bankheaddel is volt hosszabb-rövidebb távú afférja.Claudette Colbert  (1903 –1996) 12. az Amerikai Film Intézet  legnagyobb sztárok listáján. Ő egy francia születésű hollywoodi színésznő volt, akit a romantikus vígjátékok legnagyobb klasszikusának számító It Happened  One Night női főszerepéért nyert Oscar-díjat, két másik jelölése mellett. Colbert is biszexuális volt, aki kétszer is férjhez ment, ráadásul második házassága 30 évig tartott 1968-ig.

William J. Mann írja könyvében róla, hogy "Claude bácsinak" hívták bizonyos körökben a színésznőt, aki Stanwyck mellett a másik nagyon "titkos" hollywoodi leszbikus volt. "Csak a saját körén belüli emberek tudták róla az igazat."

Az '50-es években Verna Hull nevű festőnővel ápolt nagyon közeli viszonyt, majd 1961-ben megismerkedett Helen O'Hagannel, aki ekkor egy divatcégnél dolgozott vezető beosztásban. Férje 1968-as halála után Claudette közölte a barátaival, hogy Helent kezeljék úgy, mint a házastársát. Mivel Colbertnek nem született gyereke, ezért halála után 1996-ban több millió dollár értékű ingatlanait Helenre hagyta.

Aktív karrierje során nagyon diszkrét volt meleg kapcsolatait illetően, ezért nála nem igazán lehet tudni, hogy pályatársakkal voltak-e ilyen jellegű kapcsolatai, mindenesetre Marlene Dietrich és Joan Crawford neve az ő esetében is felmerült pletyka szinten.  Kay Francis  (1905 –1968) volt Hollywood legjobban fizetett színésznője 1930 és 1936 között és a Warner Brothers első számú színésznője, mielőtt Bette Davis átvette volna tőle az utóbbi pozíciót. Ő ötször ment férjhez, azonban házasságai általában nagyon hamar véget értek, és egyikből sem született gyereke. Szabadidejét leginkább meleg férfiak társaságában töltötte, és az egyiket közülük, Anderson Lawler-t Francis stúdiója le is fizette, hogy pózoljon a színésznő mellett, mint a partnere az 1934-es európai útja során. Pletykarovatokban is nagyon sokszor feltűnt  a neve, ahol gyakran összehozták olyan meleg férfiakkal, akik valójában csak a barátai voltak. William J. Mann írta könyvében, hogy a '30-as években Francis rendszeresen rendezett csak melegeknek szóló partit úszómedencés házában.Janet Gaynor (1906 –1984) volt Hollywood első Oscar-díjas színésznője. A díjat 1928-ban nyerte el három filmjéért, ami az egyetlen alkalom volt Hollywood történelme során, hogy valaki több szerepért kapott egy díjat. Gaynor háromszor volt házas, és mindháromról köztudomású, hogy levander, azaz látszatházasság volt, amit esetében is a stúdiója kezdeményezett. (Ennek ellenére az egyikből született egy gyereke.) Leszbikus partnerei közül kettőt ismerhet az utókor, akikkel komolyabb kapcsolata volt: Margaret Lindsay és Mary Martin színésznőket. Gaynor és második (meleg) férje gyakran utazgattak együtt Mary Martinnal és férjével, Richard Hallidayjel, amely négyesben Janet Maryvel alkotott egy párt. Egy alkalommal taxijuk karambolozott, aminek következtében Mary menedzsere meghalt, Janet férje, Paul Gregory és Mary Martin pedig súlyosan megsérültek.Tallulah Bankhead (1902 – 1968) bár játszott filmekben is, többek között Hitchcock Lifeboat c. thrillerében, ő inkább színházi teljesítményével vívott ki nagyobb elismerést. Tallulah Bankheadet tartották az egyik legjobb amerikai színpadi színésznőnek a maga korában, aki főleg "dinamizmusával és ékesszólásával" hívta fel magára a figyelmet. Egyszer volt férjnél egy pár évig, de válása után kijelentette egy riporternek, hogy "idézheted, amit mondok: nem tervezek több házasságot", ami meglehetősen radikálisnak hatott a maga idejében.  

Tallulah szintén biszexuális nő volt, akit szeszélyesnek, de mégis vidám embernek írtak le alkohol és drog problémái ellenére, és akit "mindenfajta szex érdekelt éhesen és fenntartások nélkül". Hope Williams színésznő 19 éves volt, amikor beavatta a 16 éves Tallulah-t a leszbikus szex rejtelmeibe, aki aztán nagyon rákapott az ízére, hiszen nem nagyon találni olyan hollywoodi vagy színházi leszbikus színésznőt, akivel ne feküdt volna le.

"Nagyon sok rövidtávú kapcsolatom volt, amelyek többségébe impulzív módon mentem bele. Megvetem az állandóság fogalmát. Azonnal elfeledkezem az általuk (régi kapcsolatai) okozott lázról, amint feltűnik egy új lehetőség."

Az 1934-es hollywoodi cenzúra bevezetése után nem is nagyon kapott már munkát a filmgyárban, mivel a cenzorok úgy ítélték meg, hogy "nem alkalmas nyilvános szereplésre".

Ő lényegében minden ismert hollywoodi leszbikussal lefeküdt, nehéz lenne mindenkit felsorolni: Greta Garbo, Barbara Stanwyck, Mercedes De Acosta, Hope Williams, Beatrie Lille, Patsy Kelly, Katerine Cornell, Billie Holiday, Libby Holman, Hattie McDaniel, Eva La Gallienne, és még sokan mások. Ha esetleg valakivel nem, az csak azért lehetett, mert nem találkozott velük.Lilyan Tashman  (1896 –1934) 66 filmben játszott korai halála miatti rövidnek számító pályafutása alatt, azonban soha nem lett Hollywood szupersztárja, ellentétben a leszbikus undergroundban betöltött helyével. Ő leginkább a filmek unszimpatikus "másik nő" jellegű mellékszerepeit alakította, aki zavart okoz a főszereplők kapcsolatában. Hollywood leszbikusainak történetét feldolgozó írók "the mother of the lipstick lesbians"-nek, azaz a "rúzsos leszbikusok ősanyjának" hívják, ő tehát a nagyon nőies leszbikusok közé tartozott. Rá aztán nem volt jellemző a bakancs és a kockás ing, ruhatára állítólag 1 millió dollárt ért. Mindkét férje meleg volt, a második, Edmund Lowe ráadásul még csak titokban sem tartotta szexuális orientációját Hollywood berkein belül, mint ahogy Lilyan leszbikus afférjai sem tartoztak a top secret kategóriába. Lilyan és Edmund Lowe nagyon jó barátságban voltak, és egészen a színésznő korai haláláig együtt maradtak. Bulvárújságírók imádták párosukat, és úgy tartották számon őket, mint Hollywood "ideális házaspárát".

Minden külső nőiessége ellenére hajlamos volt arra, hogy lerohanja a nőket. Főleg ha ivott pár pohárral előtte. Irene Mayer Selznick mondta róla, hogy "Ha ivott, akkor jobb volt elkerülni az öltözőjét. Egyszer mégis bementem hozzá, és soha annyira nem rémültem meg, mint akkor. Ismertem Lil-t már régebbről, de semmi ehhez fogható nem történt még velem. Annyira nyilvánvaló volt. Még sose láttam ilyesmit - el sem hittem, hogy ez megtörténik. Nem is tudom, hogy valójában megtörtént-e." Lina Basquette színésznőt is lerohanta állítólag egy női mosdóban. 

Jimmy Starr újságíró írta róla, hogy "Már kislány kora óta "másnak" titulálták, de ez sose zavarta."

Katharine Hepburn és Dennie Moore az 1935-ös Sylvia Scarlettben:

"I've got a girl already

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://timegoesby.blog.hu/api/trackback/id/tr2512545327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása